Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 3790
Hei, Jeg har startet med en lite prosjekt, en miniatyr kanon jeg trenger noen tips, har allerede tegnet en skisse av den (Solid Edge ST).

Den skal være laget i stål:

280mm Langt løp.
20mm stor munning.
riflet løp.


Dette er kun en rask skisse av den, har planer om og begynne på den i november.
siden jeg går Yrkesfag så er arbeid ikke noe problem.

Eventuelle Tips & Forbedringer vil være flott.

PS: Funker Klinkekuler & Svartkrutt?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Høres artig ut Men. Dersom du skal skyte klinkekuler skal du ikke ha riflet løp, men glatt. Rifler har ingenting for seg med mindre du har et deformerbart prosjektil som f.eks. en blykule som fyller dem ut og blir gitt rotasjon. Utover det: kjør på! Klinkekuler og svartkrutt gir lavt trykk, så du vil nok kunne ha endel morro uten å sette deg selv i nevneverdig fare. Ellers har jeg hørt du skal ha kulediameteren i godstykkelse på kanoner i bakdelen. Med lette ting som klinkekuler er det sikkert ikke noe problem, særlig siden kanonen er maskinert og ikke støpt, men det er jo hyggelig å være på den sikre siden.
Takker for svaret, Skal begynne på en "prototype" på mandag forhåpentligvis
Jeg vil ha en video når du er ferdig
får se hva jeg greier og få til
Vist du har mulighet bør du prøve å lage den i messing.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Hvorfor i messing? Det ser riktignok bedre ut, men stål er jo uendelig mye sterkere.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Får du noe schwung på prosjektet?
vel ja, på en måte, har fått en liten start, men etter 2 uker vekke fra skolen er det lite jeg kan gjøre så vi får se i de nærmeste ukene.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Åssen går det med kanonen?
Har en hjemmelaget en med cal ca 12, funker greit til slugs, kulelagerkuler.mm

http://www.youtube.com/watch?v=nFz_e-LWxx8

http://www.youtube.com/watch?v=YbzZ-Tq8nbM
Sist endret av PyroMann; 13. januar 2010 kl. 04:37.
jeg lagde en liten kanon av et kobber rør når jeg var liten fikk beskjed av min far at det var best for det er seigere og sprekker ikke så lett .. mener jeg å huske
Hvis du har et rør som er sveisa igjen på den ene enden og hiver en stryker oppi der etterfulgt av en klinkekule, så flyr den kula veldig langt! : )

- Men jeg foretrekker HE ^^
HE i en slik kanon? Må man ikke ha et relativt saktebrennende "eksplosiv" for å få litt langvarig "dytt" for ikke å bare blåse kanonen i filler?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Jo men jeg tror han mente at han foretrekker HE ovenfor kanoner og slikt. Han ville bare nevne det.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Er ikke dette egentlig rett og slett en potetkanon da? som "propellant" kan du jo bare bruke et par spray med startgass (?) f.eks, og lage deg en egen elektrisk starter, 2 kabler, skrap av litt på endene, stikk de inn i "combustion" kammeret med noen cm mellomrom, hook de opp med et bra batteri og se om du får en gnist imellom dem. Den gnisten vil antenne startgassen som vil sende klinkekula de til himmels ^^

PVC rør funker som fjell!

Forresten: http://www.youtube.com/watch?v=2LYCTJXfXpQ se fra ca 5 min og ut
Det står jo klart og tydelig at dette er en 20mm miniatyrkanon.
Hvis det var snakk om et potetkanon så hadde nok overskriften sagt det.
Sorry, min feil :/

Tenkte bare han ville skyte klinkekuler et lite stykke haha ^^

Fet kanon du har fått lagd deg da PyroMann!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Kult prosjekt! kommet noe lengre?
Har selv lagd en haug med kanoner og det er kjempegøy, skøyt igjennom garasjeveggen med en klinkekule en gang faktisk!