Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 4687
Jeg har forsøkt i noen dager å få tak i HDPE rør. Ringte den lokale rørleggeren, og han hadde ikke hørt om HDPE en gang. Hurra!

PE100 kunne han skaffe, men jeg er usikker på om dette er samme type.

Noen som har noen erfaringer/anbefalinger på dette området?
Det du burde gjøre er å finne det norske navnet på røret, da tror jeg nok du kan få tak i det. Google translate hjalp meg ikke så veldig mye, men Wikipedia forteller meg at HDPE rør er en forkortelse av "High-density polyethylene".

Håper dette hjalp. :P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Hvilke kaliber er du ute etter? Er det noen spesielle grunner til at du vil ha HDPE, og ikke eventuelt glassfiber eller papp?
Er ute etter 3", 4" og 6". Kan eventuelt også ha en 8" liggende ;-)

Er åpen for glassfiber, men har egentlig ikke funnet noen som kan skaffe det heller. Tenkte å bygge en skikkelig rack, og vil gjerne ha noe som holder en stund når jeg først legger ned arbeid i det.
Very Important Pyrotechnician
Både PE 80 og 100 er "High-density polyethylene" / HDPE.
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Tenkte å bygge en skikkelig rack, og vil gjerne ha noe som holder en stund når jeg først legger ned arbeid i det.
Vis hele sitatet...
Riktig tenkt! Man kan like gjerne gjøre det best mulig første gangen så slipper man å gjøre det om igjen.

Men skal du ha mange rør? ser for meg at det fort blir litt dyrt med PE rør om du skal ha en del.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
4" rør får man gratis fra foretinger som selger gulvbelegg. De blir glad og fornøyd når noen kommer å tilbyr å ta med søppla dems
Ser du Nyttårsplaner tråden for 2010-2011, så er det slike rør Rotern har stabblet i racksa.
Har fått priser på PE-100 rør fra rørleggeren:

PE-100 Ø = 75 mm - 68,- eks. mva pr. meter
PE-100 Ø = 110 mm - 122 eks. mva. pr. meter
PE-100 Ø = 160 mm - 259,- eks. mva. pr. meter

Faktisk ikke så avskrekkende som jeg fryktet. Men er mere usikker på om disse stemmer overens med diameteren pastede shells... (3", 4" og 6")
3" = 76,2 mm

4" = 101,6 mm

6" = 152,4 mm


Er jammen ikke langt fra perfekt
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
De 2 siste er passende! Man kan fint skyte 6" med ca 18 cm rør liksom. Værtfall med pappkrage tror jeg. Med god lift og pappkrage flyr vist shellsa mer en høyt nok... Altså, for høyt.

MEN! Det er meterprisen ja, men må man kjøpe et helt rør på 6 meter eller noe for å få det? Jeg snakket en gang med et firma anngående rør. 8" for 300 per meter sa han til meg, å jeg tenker "Ja!", så sier han rett etterpå, "men du må kjøpe et helt rør på 6 meter".
Sist endret av Up; 19. januar 2010 kl. 17:45.
Kjøper du et rør på 6 meter så kutter du det i 6 biter og har 6 mortarer..hvis du har pengene til å kjøpe det da :P
Kan jo evt selge noen av bitene etterpå, jeg hadde i alle fall vært intressert i det
Sitat av sorn Vis innlegg
3" = 76,2 mm

4" = 101,6 mm

6" = 152,4 mm


Er jammen ikke langt fra perfekt
Vis hele sitatet...

Hva er egentlig diameteren på et shell før det er pasta? Er ikke de fleste shell underdimensjonert, så man først kommer opp i oppgitt dimmensjon etter pasting?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
@Sorn: Jo tenkte tanken om at det hadde vært mulig å selge. Men om man ikke hadde fått solgt det kjapt, så hadde det vært en del å legge ut for en fattig student. Selv trengte jeg ikke rør, men prøvde skaffe til en annen.

@SportyONE: Det står på ALLE nettstedene du kan kjøpe skall... Men om du skal opp i den dimensjonen så må du paste mye! Det er vell heller det at det skal være litt margin, viss røret ditt er rundt den gitte dimensjon.
Det som er greia er at et 4" shell ikke er 4" i diameter, det er dimesjonert for å skytes opp fra et rør som er akkurat 4" i indre diameter.
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Jeg har forsøkt i noen dager å få tak i HDPE rør. Ringte den lokale rørleggeren, og han hadde ikke hørt om HDPE en gang. Hurra!

PE100 kunne han skaffe, men jeg er usikker på om dette er samme type.

Noen som har noen erfaringer/anbefalinger på dette området?
Vis hele sitatet...
Tror du får større respons om du spør etter PE-HD, eller forsåvidt også poly-eten høy tetthet. Tror dette er det korrekte å bruke her i landet
Very Important Pyrotechnician
Sitat av SportyONE Vis innlegg
Har fått priser på PE-100 rør fra rørleggeren:

PE-100 Ø = 75 mm - 68,- eks. mva pr. meter
PE-100 Ø = 110 mm - 122 eks. mva. pr. meter
PE-100 Ø = 160 mm - 259,- eks. mva. pr. meter

Faktisk ikke så avskrekkende som jeg fryktet. Men er mere usikker på om disse stemmer overens med diameteren pastede shells... (3", 4" og 6")
Vis hele sitatet...

Husk dette er utvendige mål. Skal du f-eks ha en 3" mortar er nærmeste dimensjon faktisk 90 mm med 6.8 mm veggtykkelse, også kjent som SDR13,6
Et 110mm rør til 4" må med andre ord ha tynnere vegg enn 5mm, og det er jeg faktisk ikke helt sikker på om er nok.
For å sjekke hva de forskjellige dimmensjonene du har å velge mellom er, gå til http://www.pipelife.no - produktkatalog - trykkrør - PE trykkrør.
En annen ting, ikke alt er lagervare, så da går som regel prisen opp...
▼ ... noen uker senere ... ▼
Har gjort en god del henvendelser til lokale rørleggere for å finne passende HDPE / PE rør til mortere, men det viser seg å være vanskeligere enn som så.

I Norge er det den ytre diameteren som oppgis, mens i USA så refereres det til indre diameter. Mao blir det som noen allerede har vært inne på problematisk, siden man må gå opp i dimmensjon for å finne en indre diameter som er noenlunde riktig.

Men det kan da umulig være nødvendig å bestille rør fra USA for å få noe som passer???

Noen som har kjøpt HDPE / PE-100 rør i Norge og brukt dem som mortere??
Very Important Pyrotechnician
Jeg har kjøpt 3" men det var også alt jeg fant forsvarlig mtp økonomi og arbeid. Nå kjøper jeg ferdige glassfibermortars.
Husker du hvilken ytre dimmensjon du måtte ha for å få en indre diameter på 3"? Kan gjerne kjøpe glassfiber, men det virker ikke som å være så mye lettere å få tak i her til lands. Og hvis man skal ha ca. 50 mortere i forskjellige størrelser, så blir det meningsløst å fly dem over dammen

Hvor kjøper du glassfiberrørene dine?
Very Important Pyrotechnician
Ytre dim skrev jeg rett over her.
Glassfiber fra pyro-stuff.com
Tror jeg må være blind på morgenkvisten, finner bare 2'' 2.5'' 7'' 8'' glassfiber mortars der
Sist endret av jarl; 16. februar 2010 kl. 05:47.
Sitat av Snøfokk Vis innlegg
Husk dette er utvendige mål. Skal du f-eks ha en 3" mortar er nærmeste dimensjon faktisk 90 mm med 6.8 mm veggtykkelse, også kjent som SDR13,6
Vis hele sitatet...
There you go!
Aaah, beklager. Ser at morrabrillene har fått meg till og dumme meg hardt ut
3'' var jo i en helt annen post en glassfiber mortar posten
Her er en tabell med ytre diameter og godstykkelse oppgitt:

http://katalog.pipelife.no/dev/artik...e.php?id=10779

Regner med at man må multiplisere godstykkelse med 2 for å finne hva som går bort fra ytre dim?
Ja, så f.eks 90 rør er ganske passelig for 3''
90-10,8=79.2
3x25.4=76.2
Nemlig. Jeg har kommet frem til følgende:

For 3" indre dim kan 90 mm SDR 17 benyttes (Godstykkelse = 5,4 mm)
For 4" indre dim kan 125 mm SDR 11 benyttes (Godstykkelse = 11,4 mm)
For 5" indre dim kan 160 mm SDR 11 benyttes (Godstykkelse = 14,6 mm)
For 6" indre dim kan 180 mm SDR 17 benyttes (Godstykkelse = 10,7 mm)
For 8" indre dim kan 250 mm SDR 11 benyttes (Godstykkelse = 22,7 mm)

Holder godstykkelsene???
Jeg personlig synest det var en jævlig til godstykkelse i disse "plast rørene" så det burde holde i massevis.
Very Important Pyrotechnician
Det er rikelig med plast her ja.
For 1" indre dim kan 32 mm SDR 11 benyttes (Godstykkelse = 3,0 mm)
For 2" indre dim kan 63 mm SDR 11 benyttes (Godstykkelse = 5,8 mm)

Slengte på de og jeg

Ytter diameter på 2'' canisterene jeg har, er sånn ca 49,35

Men noen som har sjekka jula\biltema for denne typen rør i "løsvekt" ?
Vet de har både PVC rør og alt mellom himmel og jord så det hadde ikke forundret meg.
Sist endret av jarl; 16. februar 2010 kl. 18:58.
Priseksempler på PE-100 SDR 11 rør (Har kun fått i disse dimmensjonene - skal be om nytt tilbud på mere kurante dimmensjoner)

75 mm 68,- pr meter eks. mva
110 mm 122,60 pr meter eks. mva
160 mm 259,20 pr. meter eks. mva

Rørene må kjøpes i lengder på 6 meter.
▼ ... over en måned senere ... ▼
jeg tengte å bestille noen sånne rør, men hva er den optimale lengden for en 3" og en 4"?
Dette skal være noenlunde riktig:

3" - total rørlengde på 18 inch = 45.72 centimeters - plugg.
4" - total rørlengde på 24 inch = 60.96 centimeters - plugg.

Korrigèr meg om jeg tar feil :-)
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Rundt 5xID i lengde er kurant, da målt over bunnplugg. Det blir altså røffly 50 cm + plugg for 4" og 37,5 cm for 3". I praksis liker jeg å ha noe lenger rør. 50 cm på 3" er flott, sikkert ikke feil med 60 på 4". Greit med litt ekstra løpslengde dersom du ikke har verdens raskeste krutt, i allefall.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Greit med litt ekstra løpslengde dersom du ikke har verdens raskeste krutt, i allefall.
Vis hele sitatet...
Bare gå til anskaffelse av Or-kull, så er det problemet gone forever!