Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 1814
Hei!

Jeg lurte på en ting som jeg har hørt, og lurer på om dette stemmer.

Er det slik at , hvis du blir slått til av en person, så kan du slå tilbake, og sloss for å få den andre personen i bakken og kalle det selvforsvar? så lenge man ikke angriper etter at vedkommende ligger på bakken, for da er den andre personen uskadeliggjort. Og hvis man slår tilbake etter at den andre har slått, kan du da komme opp i problemer med loven? Hva gjelder etter norskelover?
Valgfri brukertittel
Grimmy's Avatar
Nei hvis du blir slått skal du vende det andre kinnet til slik at han kan slå det og.

Nei men fra spøk til alvor, hvis du er i fare for å bli skadet av en annen person, er det bare å slå tilbake. Selv om det beste er er å stikke av.

For nøyere svar, søk deg rundt på lovdata.no.
Ja, det er lov med mindre du bruker noen form for våpen (da får du også straff).
Du har rett til å forsvare deg.
Dette er beskrevet i straffelovens §18 i nødvergeloven. I korte trekk går det ut på at du har lov til å slå tilbake hvis det er for å avverge angrep, men at dette må stå i samsvar med volden som eventuelt utøves mot deg. Hvis du får deg en ørefik blir du altså straffa hvis du sparker fyren i hodet etterpå. Dette betyr også at hvis en person kommer mot deg med kniv eller knyttede never hvor det er åpenbart at personen kommer til å angripe deg, så har du også lov til å slå først.
Sist endret av DonTomaso; 16. februar 2010 kl. 23:53.
sålenge skadene på motparten er minimale..

- Vanligvis ser man forskjell på hvem som har dengt mest løs på den andre, andre ganger ikke :P
Trådstarter
4 0
Takk for svar
Ift det DonTomaso sier kan det legges til at det går en grense for hva du kan gjøre selv om det regnes som nødvendig for å avverge eller forsvare deg mot et angrep. Selv om den eneste måten å hindre at han knekker nesen din er å drepe ham går du med det for langt.

§ 48. Ingen kan straffes for Handling, som han har foretaget i Nødverge.

Det er Nødverge, naar en ellers strafbar Handling foretages til Afvergelse af eller Forsvar mod et retsstridigt Angreb, saafremt Handlingen ikke overskrider, hvad der fremstillede sig som fornødent hertil, og det i Betragtning af Angrebets Farlighed, Angriberens Skyld eller det angrebne Retsgode ei heller maa agtes ubetinget utilbørligt at tilføie et saa stort Onde som ved Handlingen tilsigtet.

Har nogen overskredet Grænserne for Nødverge, er han dog straffri, hvis Overskridelsen alene har fundet Sted paa Grund af en ved Angrebet fremkaldt Sindsbevægelse eller Bestyrtelse.
Vis hele sitatet...
Hvilke redskap du bruker er irrelevant så lenge du ikke går for langt i handlingene dine.

Jeg leser også posten din som et spørsmål om hva som skjer dersom du slår tilbake etter at han er ferdig? Nødverge forutsetter at du er under angrep (dog en viss adgang til preventiv nødverge). Hvis noen slår deg ned kan du ikke reise deg og slå dem ned dersom de sier at de er ferdige. (så lenge dine handlinger ikke skyldtes en sinnstilstand fremkalt ved hans handlinger jf fjerde ledd).

En viss mulighet til å slippe unna finnes i § 228 om legemsfornærmelse.

Er en Legemsfornærmelse gjengjældt med en Legemsfornærmelse, eller er ved en saadan en forudgaaende Legemsfornærmelse eller Ærekrænkelse gjengjældt, kan den lades straffri.
Vis hele sitatet...
1. Ble du provosert? (legemskrenkelse eller ærekrenkelse)
2. Skal du fritas for straff?

Mens nødverge alltid fører til at du frifinnes er det opp til retten å vurdere om du skal lates straffri dersom du slår som en følge av provokasjon.

Moralen er at du kan handle så lenge han handler men slutt når han slutter.
intresann tråd !
har hatt flere kompiser som har sakt at vist noen slår til deg kan du slå dem sønder å sammen, selv om jeg tar det med en STOR klype salt:P
Hadde vert ganske kjipt om noen kom bort og drog til deg og har planer om å slå deg flere ganger og du ikke kunne ha slått tilbake :P
Sitat av laxzzi Vis innlegg
sålenge skadene på motparten er minimale..

- Vanligvis ser man forskjell på hvem som har dengt mest løs på den andre, andre ganger ikke :P
Vis hele sitatet...
Vanligvis ja Enkelte har lettere å få blåmerker enn andre, noe som kan tolkes feil. Uten vitner, blir det ord mot ord. Og da vil det vel mest sannsynlig bli henlagt, eller begge får samme bota.
Husk derimot på at om en person VIL stikke deg ned med kniv, så skyter du ham ikke!
Jeg vil tro at du kommer langt om du har maks like kraftig redksp som angriper. Har angriperen en kniv, burde du holde deg til MAKS kniv, helst knyttnevene.
Håper dette ble forståelig.

Da jeg gikk i åttende klasse, var det en fyr som virkelig ville banke meg. Han brukte en slåsshanske, og fikk bare inn et slag, fordi jeg tok ham i armen og vred ham rundt. Tok da frem kniven min og holdt den mot strupen hans til noen kom og skilte oss. Slapp unna med ros for å ha holdt hodet kaldt, i motstetning til ham.

Legger til: Glemte å si at jeg ikke hadde en sjans til å stikke av.
Sitat av Colafreak Vis innlegg
Husk derimot på at om en person VIL stikke deg ned med kniv, så skyter du ham ikke!
Jeg vil tro at du kommer langt om du har maks like kraftig redksp som angriper. Har angriperen en kniv, burde du holde deg til MAKS kniv, helst knyttnevene.
Håper dette ble forståelig.

Da jeg gikk i åttende klasse, var det en fyr som virkelig ville banke meg. Han brukte en slåsshanske, og fikk bare inn et slag, fordi jeg tok ham i armen og vred ham rundt. Tok da frem kniven min og holdt den mot strupen hans til noen kom og skilte oss. Slapp unna med ros for å ha holdt hodet kaldt, i motstetning til ham.

Legger til: Glemte å si at jeg ikke hadde en sjans til å stikke av.
Vis hele sitatet...
Skulle faktisk ønske du fikk juling av han.
Kniv er et våpen! Du får bot bare av og ha en kniv på deg.

Hvorfor dro du opp kniven når du hadde overtaket?
Skulle bare lagt han i bakken og venta til noen kom og fikk kontroll på situasjonen.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Skulle faktisk ønske du fikk juling av han.
Kniv er et våpen! Du får bot bare av og ha en kniv på deg.

Hvorfor dro du opp kniven når du hadde overtaket?
Skulle bare lagt han i bakken og venta til noen kom og fikk kontroll på situasjonen.
Vis hele sitatet...

Hei!
Innlegget har visst noen mangler.

Først: han ville fortsette å slå / drepe meg.
andre: HANS kniv ...

Skrev "kniven MIN" ved en feil.
Sitat av Cartman Jr Vis innlegg
Skulle faktisk ønske du fikk juling av han.
Kniv er et våpen! Du får bot bare av og ha en kniv på deg.

Hvorfor dro du opp kniven når du hadde overtaket?
Skulle bare lagt han i bakken og venta til noen kom og fikk kontroll på situasjonen.
Vis hele sitatet...
syntest dette var lite sakli. fyren hadde jo slåss hanske, noe som er et ganske farlig våpen. Selfølgelig kan alvorlige skade forekomme når du trekker kniv, men syntest at vist han mente det var absolutt nødvendig i situasjonen og ikke hadde noen intensjoner om a stikke eller skjære han så er det opp til han.
Selfølgelig er det ikke anbefalt å gå rundt med kniv, det er et potensiellt våpen( den har jo forskjellige bruksområder) og er hellt for at det skal vere lover mot sånnt. Nå vet jo ikke vi om Colafreak gjekk rundt med kniv til hverdags fordi han var klar vist noen skulle angripe han heller, men tviler på det.

såg ikke dette før jeg hadde posta,

Colafreak skrev

Hei!
Innlegget har visst noen mangler.

Først: han ville fortsette å slå / drepe meg.
andre: HANS kniv ...

syntest dette understreker innlegget mitt mer, vist det i tilleg var hans kniv så ville jeg ha gjort det samme i den situasjonen!
Sist endret av jorhys; 17. februar 2010 kl. 15:52. Grunn: ny info