![]() |
|
|
|
#21 |
|
Very Important Pyrotechnician
|
Den skjønte jeg ikke. |
|
Ingenting er vanskelig! Noen ting tar bare jævlig lang tid å få til =)
|
|
|
|
|
|
|
#22 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#23 |
|
|
Kanskje jeg misstolket "...siden man må..." littegranne, men det hørtes ut som om du ikke skjønte hvorfor han bruker puffet ris fremfor risskall da det er så slit med all krympingen, så jeg ville bare påpeke at det er et steg man kan droppe, så det er ikke så slit alikevel.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#24 |
|
|
Jeg vet godt hvordan dette kan unngås, men jeg nevnte ingenting om flassproblemer.
Uansett avventer jeg svar fra Nygaard så får vi se om det er nettopp dette som gjør at han velger puffet ris fremfor risskall. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
|
Nah. Det har med økonomi/tilgjengelighet å gjøre. Mulig storkvanta risskall er rimeligere/enklere enn puffet ris. Nå benytter jeg solsikkefrø (FK) til 5", og krympet puffet ris til 3", som er størrelsene jeg i hovedsak produserer. En 3" konsumerer meget lite, så et par poser puffet ris varer en evighet. 25 kilo solsikke er fine frø til fuglebrettet, samt en uendelighet av shells når de er dekket med BP.
|
|
Fantastisk periodesystem: http://www.dayah.com/periodic/
|
|
|
|
Sist endret av Nygaard; 8. februar 2010 kl. 00:56.
|
|
|
#26 |
|
Medlem
|
Er det normalt, at det tar lang tid før Puffet ris tørker, etter de er gjort våte, får å krympe?
|
|
http://www.youtube.com/user/LarsScience Sjekk ut Kanalen min!
|
|
|
|
|
|
|
#27 |
|
|
Tjah. De tørker vel i løpet av en dag eller noe slikt, da spredd tynt utover aviser.
|
|
Fantastisk periodesystem: http://www.dayah.com/periodic/
|
|
|
|
|
|
|
#28 |
|
Medlem
|
Det har ligget 3 dager under lampe nå, og er enda passe fuktigt :S
|
|
http://www.youtube.com/user/LarsScience Sjekk ut Kanalen min!
|
|
|
|
|
|
|
#29 |
|
|
Puffet ris som krymper kan ta lang tid hvis du har brukt virkelig mye vann, så kornene krymper til størelsen av middagsris nesten. Kan man ikke like gjerne bruke jasmin-ris da, sånn btw? Størelsen og hardheten er ca det samme.
Jeg mener, se på innlegget da?
Det er noe av det mest ustrukturerte og idiotiske jeg noen gang har sett eller hørt. Det finnes ikke ett snev av logikk og mening i det hele tatt, og alle store bokstaver/komma er glemt. I stede har han masse random punktum.. Hvis han har skrevet dette serriøst er det definitivt det sykteste innlegget på wip hitill og fortjener en kommentar ![]()
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#31 |
|
|
|
|
|
|
|
|
#33 |
|
Medlem
|
Og om kursen for ris holder seg slik det er nå, så vil det være, ja: dyrt
|
|
|
|
|
|
#34 |
|
|
I allefall, puffet ris og stjerneruller er null arbeid praktisk talt. Tar kanskje 1 time å coate ett par poser, og da har man nok burst for 1 nyttår... Om man ikke er Rotern
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#36 |
|
|
Jeg har mange ganger tenkt på å bestille noen risskall fra utlandet, men kommet frem til at det må være ganske meningsløst!
Eneste argument, synes jeg, er at det finnes mye referansemateriale hvor de bruker risskall om du ønsker å kopiere/følge guider til punkt og prikke. Puffet ris er lett tilgjengelig, og mer enn bra nok. Desutten har vi havreskall, solsikkefrø osv. Man må bruke hva man har i nærområdet, være litt kreativ ![]() Desutter er puffet ris langt mer effektivt enn risskall på større shells (6" og oppover) pga materialstyrken og den runde formen. Risskall presses ofte sammen for mye noe som hindrer varmespredning. |
|
Blue skies!
|
|
|
|
|
|
|
#37 |
|
Medlem
|
Puffet ris ER bra på 6" og opp, men på mindre shell så blir det for stort etter min mening. Spesiellt hvis man skal ha mer effekter i shellet, dobbel petal, SOS etc. Ned på 2"-3" blir det i tilegg litt upraktisk. Løsningen er selvfølgelig å krympe puffet ris før bruk, men det blir en operasjon ekstra, og hvis man ikke gjør det må man rulle det på, og det er igjen mere støv og søl enn å bare dumpe alt i en bøtte og riste.
Prisargumentet er selvfølgelig relevant, men for min egen del med mitt forbruk, så er det kanskje snakk om toppen 10-20 kroner ekstra å bruke risskall fremfor puffet ris i løpet av et år. |
|
|
|
|
|
#38 |
|
|
Rullingen gjør forsåvidt så man lettere får påført mye krutt med minst mulig vann, så det krymper minst mulig etter at BP laget har tørket, dermed, mindre flassing
|
|
|
|
|
|
|
|
|
#39 |
|
Medlem
|
Her hva det mye uenighet ute og går. Men jeg må sei etter det jeg har lest så trur jeg, jeg går for krympet puffet ris. Billig og greit. Og ja det er det ekstra skrite med og krympe risen men det går helt greit, pyro skal ikke gå fort og bli jort ferdig fortest mulig det skal ligge lit arbeid bak også, etter min mening.
|
|
|
|
![]() |
| Sosiale bokmerker |
| Brukere som leser denne tråden nå: 1 (0 medlemmer og 1 uregistrerte) | |
| Trådverktøy | |
|
|