Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  69 7367
Vil tro at vegger på 20 cm betong med en ytterside kledd av en eller annen form for solid netting vil holde dersom feks. en standard 4" chr. gikk av i skapet ditt.
Men jeg ville ikke under noen som helst omstendigheter stolt på at det gjør samme nytten med salutt shells!
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Se for deg ett volum på bare 50 liter.
4" kan inneholde godt over 200 gram komp.
Og viss du har festa kopp med lift så er det jo litt mere.
Og du lagrer sikkert enda flere ting inni skapet.

Tror man kan ende med godt over 50 liter avgasser, på veldig kort tid.
Uansett hvor tykk betongen er, så må jo dette trykket slippe ut ett sted.

Så, som sagt, så er volumet av skapet da en viktig rolle.
Hehe, jeg veit hva jeg holder på med ja Intet av det jeg har tenkt å lagre i dette skapet, er av ustabil natur. Jeg bruker for eksempel aldri klorat, ved unntak av H3 da (sinnsykt break!)

Utgangsspørsmålet var egentelig bare om noen hadde funnet en smart måte å lagre alt fra stjerner til fedige luftbomber. Det blir liksom litt unødvendig å måtte gå ut i hullet i hagen å hente BP, selvom det er noe av det sikreste som går ann.

Dilemma oppstår når jeg liker å lage store batcher av ting. For eksempel ha en bøtte med chr. 6 og en bøtte breakcharge osv... Det er en fryd og fikse shells når du har alt klart.


Takk for svar folks!

Up: Jeg tror døra kommer til å slenge hardt ut, før trykket bygger seg skikkelig rundt betongen. Jeg tenker da å lagre flere shells. Kansje 20stk. Så jeg kan egentelig utelukke muligheten for å ha ett sprengsikkert skap for mine ferdige artikkler. Hvor legger dere de?
Sist endret av Bob; 27. juli 2009 kl. 23:41.
Very Important Pyrotechnician
RubenE's Avatar
Mye gode spørsmål her, Bob. Som vi alle her sikkert kan konkludere med så er det nok aller tryggest å oppbevare ferdigartikler i såkalte magasin. Som du sa over, Bob, så er det uaktuelt å lage en sprengsikker boks, da det på hobbybasis vil være strengt tatt umulig. Disse magasinene vi hører om er heller ikke sprengsikre, men de trygge på den måten at de er resistante mot små branner, innbrudd og lignende. Si at en avis eller en liten mengde komposisjon tar fyr i næreheten at oppbevaringsmagasinet ditt, dette magasinet er som nevnt bygd slik at det vil tåle en mindre brann, noe som i dette tilfellet sannsynligvis ville reddet livet ditt. Men i en stor brann der hele huset ditt er i full fyr, ville ikke magasinet ditt gitt deg annet en tid til å komme unna. Der er altså ingen_trygg_måte å oppbevare fyrverkeri på. Men den tryggeste måten vil uten tvil være å oppbevare fyrverkeriet ditt i et magasin plassert et stykke unna huset ditt, slik at det er utenfor rekkevidde dersom en brannulykke skulle intreffe.
Selv prøver jeg å oppbevare så lite ferdigmateriale som mulig, men selvfølgelig er dette umulig å praktisere under for eksempel nyttårsforberedelsene. Det jeg må lagre oppbevarer jeg i trekasser som jeg forsegler godt med papir, papp og teip. Jeg plasserer deretter disse kassene i garasjen som står en lite stykke unna huset. Som du ser så er ikke dette en perfekt oppbevaringsmetode dette heller, men hva annet skal lavbudsjettspyroer som oss gjøre ?
Når vi er inne på dette med å oppbevare så lite som mulig, vil jeg annbefale en liten "teknikk" jeg personlig syns fungerer veldig bra: Jeg er en ganske stor fan av kaker så nå og da mens jeg gjør i stand nyttårsfyrverkeriet setter jeg sammen noen kaker i alle slags former og fasonger. Jeg fester rørene sammen og lunter de på helt vanlig måte. Når dette er gjort så legger jeg bort disse tomme kakene, og når oppskytningsdagen nærmer seg, så fyller jeg de med hva jeg måtte ønske. På den måten slipper jeg hvertfall å ha fiks ferdige saluttkaker liggende så alt for lenge. Jeg gjør ofte det samme med luftbomber og. Jeg gjør klart alt, og lunter de som vanlig, men jeg venter med å fylle skallene til den store dagen nærmer seg. Lykke til med prosjektene dine videre! Og hold deg grønn
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jeg føler meg alltid litt skeptisk når jeg har et par store luftbomber i nærheten. Noe av skeptisismen reduserer jeg ved å legge aluminiumsfolie rundt lunte og komet, slik at en tilfeldig gnist eller lavtemperert flamme ikke skal kunne antenne dem ved et uhell. Jeg venter med lift og leader så lenge som mulig. Dette er uansett noe som skjer av seg selv, da jeg i bunn og grunn lider under en litt lat og sterkt prokrastinerende natur. Ferdige artikler lagres sjelden, da jeg som nevnt stort sett alltid er ute i siste liten. Dersom noe mot formodning skulle lagres likevel, skjer dette i tette bokser som tåler en liten støyt hva gnister og flammer angår. Temperatursikkert er det jo ikke, men det er jo ytterst sjelden jeg utsetter meg selv eller fyrverkeriet for ild unødig. Jeg har tidvis også lagt boksen i bilens bagasjerom, rett og slett. Det er bedre at den går fløyten enn huset.
Bob, jeg kom på et forslag til oppbevaring av greiene dine nå.

Hva med å grave ned en tønne slik at bare lokket stikker opp av jorda?
Det er jo mulig å få tønner med lokk og pakninger som gjør den helt tett.
Det vil øke sikkerheten betraktelig + at det vil bli raskt og enkelt å hente de ferdige varene når du skal bruke dem.

Trenger jo heller ikke en tønne på 200 liter heller.
Takk for mange gode svar!

Å vente med å fylle er smart, men som du sier, ved bursdager og nyttår skal man ha litt trøkk i det hele Og da klarer man ikke lage alt på en uke.

Haha nygaard! Du og den latskapen. Men da utelukker man ikke problemet med spontan antenning (noe som i mitt tilfelle er veeeldig lite sannsynlig).

Jeg tenkte på noe i den duren nitrofis. Grave ned en tønne/tre boks. Prøve å få luken så airtight som mulig, slenge på noe silikon rundt kanten eller no. Og sette inn ett lag med fuktighets tilttrekkende middel. Evt noe silicate bagger.
Jeg vet ikke hva dere syns, men jeg liker å ligge på den sikre siden. Prøve å holde alt så langt unna huset som mulig. Da kan jeg hværtvall sove med trusa i behold, uten å tenke på at kjellern kan fly fra hværandre hvis naboen leker med lighter liksom.
Sist endret av Bob; 28. juli 2009 kl. 15:22.
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Personlig har jeg ikke for vane å oppbevare kjemikalier, men så bruker jeg ikke så mange heller Det begrenser seg liksom til krutt, røykbomber ol. småting. Foreldrene mine er _SVÆRT_ skeptiske til kjemikalier, sprengstoff og andre potensielt farlige stoffer, men å henge i et tau seks meter over bakken og snekre hytte, det er greit....

Pappa hadde en liten ulykke med haglpatroner når han var på min alder, han og en par kompiser heiv en åpna patron i ovnen, og han fikk hele sulamitten i øynene, legevakta til skraping, overnatting på sykehuset, hele pakka. Så han kommer nok ikke til å gi seg med det første

Så når jeg absolutt må oppbevare kjemikalier, havner de som regel på en liten hylle jeg har ordna meg, meget snedig faktisk, for hvis noen ser det, vil de ikke tenke noe spesielt over det. Det står jo rett foran øynene på dem, så hvorfor skulle det være "ulovlig"?
Har lest litt mer i denne tråden nå angående det med ulykker med pyrotekniske artikler og forsikring.

De fleste her inne husker vel den tråden jeg skrev om da jeg dreit meg ut og laget sprengstoff til en kar som dreit seg ut enda mer ved å blåse ut 65 vinduer i en gammel skolebygning osv. osv.

(De som ikke har lest denne tråden ennå kan lese den her: ) http://warispeace.co.uk/forum/showthread.php?t=121533

Fyren jeg forteller om i denne tråden fikk faktisk dekket hele erstatningskravet pga. det var en uaktsom handling.

Med andre ord:

Dersom du planter en bombe på 5kg midt i sentrum av byen du bor i og fyrer av så kan du faktisk slippe unna de økonomiske ubehaglighetene etterpå ved å spille dum og fortelle politiet samt retten at du ikke visste at ting ville bli skadet.

Nå skal man ikke stole blindt på at forsikringsselskapene gjør det samme dersom du blåser kjøkkeninnredningen til mor i fillebiter pga. uvettig lagring av hjemmelaget fyrverkeri, men man kan faen meg begynne å lure på hva som er galt med verden når man hører slikt!
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Jøss. Rimelig absurd, den hadde jeg virkelig ikke sett komme. Jeg regnet med at forsikringsselskapene var veldig klare på å ikke utbetale i slike tilfeller.
Sitat av Nygaard Vis innlegg
Jøss. Rimelig absurd, den hadde jeg virkelig ikke sett komme. Jeg regnet med at forsikringsselskapene var veldig klare på å ikke utbetale i slike tilfeller.
Vis hele sitatet...
Hadde det vært i Sverige, hadde det nok vært litt annerledes.

http://www.aftenposten.no/nyheter/ur...cle3370734.ece
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og hvordan skal en 11-åring oppdrive 1,9 millioner? DÉT er absurd!
Man ja, det er sykt at "kompisen" din ikke må betale erstattning. Var vell over 350k?
Sitat av Up Vis innlegg
Man ja, det er sykt at "kompisen" din ikke må betale erstattning. Var vell over 350k?
Vis hele sitatet...
Det stemmer.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Er det noen fare ved å oppbevare 1 kg Tiger tail i en lufttett beholder?, blir den ødelagt?
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Nei, den kan du oppbevare helt fint! Du trenger vel strengt tatt ikke lufttett beholder heller
Til oppbevaring kan jeg anbefale ett låsbart skap!

Ikea har f.eks: Ikea ps
Jeg har dette og det funker knall! Grei plass, pris og det ser ikke mongo ut:P
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Vil thermite kunne oppbevares blandet eller burde jeg bare blande det jeg skal bruke der og da?. Det er jo ikke vanskelig uansett, men i og med at det har ganske høy antenneslsetemperatur tenkte jeg at det vel burde være mulig å oppbevare det ferdig blandet? Da tenker jeg Fe2o3+Al versjonen ikke den som ikke tåler støt...

Edit: Jeg har god plass i garasjen til kjemikaler men den er helt åpen, uten noen form for varme. Ville Kno3, svovel, Al eller fe2o3 reagere i kulde?

Sitat av Ffojt Vis innlegg
Vil thermite kunne oppbevares blandet eller burde jeg bare blande det jeg skal bruke der og da?. Det er jo ikke vanskelig uansett, men i og med at det har ganske høy antenneslsetemperatur tenkte jeg at det vel burde være mulig å oppbevare det ferdig blandet? Da tenker jeg Fe2o3+Al versjonen ikke den som ikke tåler støt...

Edit: Jeg har god plass i garasjen til kjemikaler men den er helt åpen, uten noen form for varme. Ville Kno3, svovel, Al eller fe2o3 reagere i kulde?
Vis hele sitatet...
Edit 2: sry, har dårlig tid, er på skolen. Så ikke at garasje-kulde er tatt grundig opp. Beklager!! Lurer fortsatt på thermite..
Sist endret av Ffojt; 20. januar 2010 kl. 11:23.
Sitat av Ffojt Vis innlegg
Vil thermite kunne oppbevares blandet eller burde jeg bare blande det jeg skal bruke der og da?. Det er jo ikke vanskelig uansett, men i og med at det har ganske høy antenneslsetemperatur tenkte jeg at det vel burde være mulig å oppbevare det ferdig blandet? Da tenker jeg Fe2o3+Al versjonen ikke den som ikke tåler støt...

Edit: Jeg har god plass i garasjen til kjemikaler men den er helt åpen, uten noen form for varme. Ville Kno3, svovel, Al eller fe2o3 reagere i kulde?



Edit 2: sry, har dårlig tid, er på skolen. Så ikke at garasje-kulde er tatt grundig opp. Beklager!! Lurer fortsatt på thermite..
Vis hele sitatet...
Er ikke store sjangsen for at thermiten vil antenne under lagring nei, men om det skulle oppstå en aldri så liten brann så er det en annen sak,

Uansett, oppbevar kjemikalier/ komposisjoner i bokser så er det ikke så stor sjangs for at det kommer gnister eller flammer i kjemikaliene/ kompen å antenner det om uhellet skulle være ute.

Å ingen av kjemikaliene du nevner reagerer noe spesielt på kulde,
men høy luftfuktighet kan vær et problem under oppbevaring.
Sist endret av Bowman; 20. januar 2010 kl. 15:23.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
jernoksid/Al-thermite kan oppbevares og transporteres uten noen fare i det hele tatt.
Det eneste man bør passe på er at det ikke kommer i kontakt med andre stoffer som kan reagere med Al eller jernoksid.

Kulde er ikke et problem med kjemikalier, men det bør være en lav luftfuktighet.

Til oppbevaring bruker jeg et Ikea PS-skap til gifter og oksidanter, og et signalorange brannsikkert skap med ventilasjon til alt som er brannfarlig.


Endring: Oi, der kom Bowman meg i forkjøpet.
Sist endret av BomberMan; 20. januar 2010 kl. 15:25.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Magnetisk hamster
Ffojt's Avatar
Jeg likte den tønne-ideen. Å grave ned en beholder i bakken med lokket stikkende opp. Jeg tenkte på noe der. Kunne man ikke legge en sandsekk eller to oppå lokket, fordi man har jo allerede "eliminert" eksplosjonsfaren ganske bra når man graver ned ting, med tanke på splinter, så da tenkte jeg at hvis man har sand i plastsekker liggende oppå lokket når det går av vil jo mest sannsynlig flammer komme ganske naturlig, men da går det hull på sekkene, sanden raser nedi boksen/restene og burde jo kunne slukke flammene? Det burde da i det minste senke risikoen for å tenne på hagen?