Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  129 21855
Sitat av torla Vis innlegg
Hvorfor vil det være mer egoistisk å ha en rev enn en hund eller katt? Rev kan lett bli like tam som en hund så da går jeg utifra at en del i tråden her mener hundeiere er egoistiske dyreplagere.
Og blir livkvaliteten til et dyr mye større i det fri når det må fange sin egen mat, enn når det får mat og omsorg fra et menneske og i tillegg kan komme og gå når det vil?
Går utifra at ideen til Sixpounder ikke var å stenge en rev inne i et bur og bare gi den mat og drikke.
Vis hele sitatet...
Forskjellen på dyr som har levd mangfoldige generasjoner i fangeskap og dyr som er tatt rett fra naturen er som elefant og mus.

Chal nevnte tidligere i denne tråden at Bengal kunne vært et alternativ til rev. Bengal får delta på utstillinger og være registrert i rasekatt registeret i F5 (generasjonsnummer, for de som ikke vet)
Bengal er en krysning fra 60-tallet av en type leopardkatt og opptil fire forskjellige rasekattyper, og er en potensielt veldig _veldig_ farlig katt å ha i F1 - F3 da de lett får god kontakt med leopard genene sine og angriper store og små i den tro at de er en trussel. (Selv om mentalt syke oppdrettere prøver å fortelle deg noe annet)
Det gjelder og alle andre katteraser som er veldig nært en eller annen tåpelig kryssing med et villdyr. Mange dyreforkjempere prøver å få disse dyrene ut av folks hjem og inn i dyreparker. Ikke bare pga. deres temperament, men også pga. deres veldige behov for gruppesosialisering og trim.

Hvorfor skulle det være så mye tryggere og lettere å ta en fullfødt villrev inn i hus når det er så farlig (for både mennesker og dyr) å ta inn et kattedyr som ikke er fullfødt vill?

Det er egoistisk å ta et villdyr inn i sitt private hjem og behandle den som husdyr.

Lukten av dyret er det minste problemet når du må amputere armen fordi "den lille søte reven" bet deg til blods og gav deg en ordentlig dose bakterier.
Sist endret av GothQueen; 15. oktober 2009 kl. 10:02.
Sitat av meitemark Vis innlegg
Rever kan sloss ganske heftig (jeg bor med en skog i ryggen, rever er ganske vanlige her), og ja, i likhet med mennesker kan de også drepe andre artsfrender, men de spiser de neppe.
Vis hele sitatet...
Joda, reven spiser døde artsfrender!
Her jeg bor driver mange med åtejakt på rev, de brenner ofte av hårene/pelsen på skutte rever (for å skape mer lukt?), og legger dem ut som åte til andre rever. Dette fungerer faktisk.

Jeg bor også i et område der rev er mer enn vanlig, men jeg har aldri tenkt på om de dreper hverandre, var egentlig derfor jeg lurte =)
Ekorn? fint dyr, lever på geitemelk , må tas som liten slik som andre dyr, helst før mora får prege det, du kan jo si du fant det under et tre og ikke klarte og finne igjen mora eller noe.http://kronbladet.no/bilete/sideshow/500/ekorn200821504062006.jpg
Hvorfor ikke adoptere et dyr som trenger det? Det bugner av hunder og katter (og kaniner og rotter, for den saks skyld) på omplasseringssentere som trenger et hjem! Da redder du et dyr i steden for å ta et vilt dyr (som eksempelene med rev, ekorn og andre dyr tatt fra naturen som små) fra en perfekt tilværelse i det fri. Mye bedre for alle parter
Reven hører hjemme i naturen og rundt halsen på velstående fruer.

Adopter heller et ordentlig dyr du
Sitat av Sixpounder Vis innlegg

Ja jeg har alltid likt å skille meg ut. å hvorfor ikke ha et dyr som også skiller seg ut iforhold til andres kjæledyr?
Ja jeg vil også kunne fortelle til venner at jeg har en rev som kjæledyr.
Vis hele sitatet...
Det jeg får ut av dette er at du er svært opptatt av hva mennesker rundt deg tenker om deg. Som noen skrev tidligere i tråden; å skille seg ut er ikke noe man "liker", det er noe man gjør ved å være seg selv. Anyways, om mine antakelser angående deg er korrekte, er ikke rev det riktige dyret for deg. Rev lukter ræv, og du vil nok ikke like hva andre tenker når du går forbi dem med en aura fra helvete.

Du proklamerte også at du er en "dyreelsker". Jeg skal ikke spekulere i om hvorvidt dette er sant eller ikke i og med at jeg ikke kjenner deg. Men om du faktisk er en "dyreelsker", hvorfor gjør du ikke da som Provo foreslår? Hjelp et dyr som trenger det! Adopter en hund eller katt som ikke har eiere. Om du virkelig er en dyreelsker, vil jeg påstå at du vil få nøyaktig like mye glede fra en hund/katt som en rev.
appearance
Sixpounder's Avatar
Trådstarter
Sitat av minigolf Vis innlegg
Det jeg får ut av dette er at du er svært opptatt av hva mennesker rundt deg tenker om deg. Som noen skrev tidligere i tråden; å skille seg ut er ikke noe man "liker", det er noe man gjør ved å være seg selv. Anyways, om mine antakelser angående deg er korrekte, er ikke rev det riktige dyret for deg. Rev lukter ræv, og du vil nok ikke like hva andre tenker når du går forbi dem med en aura fra helvete.

Du proklamerte også at du er en "dyreelsker". Jeg skal ikke spekulere i om hvorvidt dette er sant eller ikke i og med at jeg ikke kjenner deg. Men om du faktisk er en "dyreelsker", hvorfor gjør du ikke da som Provo foreslår? Hjelp et dyr som trenger det! Adopter en hund eller katt som ikke har eiere. Om du virkelig er en dyreelsker, vil jeg påstå at du vil få nøyaktig like mye glede fra en hund/katt som en rev.
Vis hele sitatet...
Hva randome folk tenker om meg driter jeg egentlig i, skulle jeg gått rundt å vært bekymret for det kunne jeg bare funnet fram et tau med engang.
Jeg er meg selv og liker det, altså jeg skiller meg en smule ut å liker det.
Tråden var ikke ment for at alle skal trekke sine egne konklusjoner om at jeg vil ha ett levende trofe, jeg har allerede sagt at dette ikke er målet.
pluss at jeg føler meg ikke noe spessielt mer egoistisk en alle andre om jeg skulle ta over en valp. Er alle som prøver å gjøre noe de har lyst til egoistiske?
fordi det kanskje krever noe som strider minimalt mot naturen?
Alle er egoistisk i forskjellige grader uansett.

Og ved å prøve overbevise meg om at det er en dårlig ide hvor mye av verdens "ego-problemer" ordner dere opp i ?

greit nok, jeg er klar over at det kan bli en helvettes jobb med å passe på en rev. Derfor jeg var ute etter ideer og informasjon. Og jeg har fått veldig mange gode svar =)

Men sitter igjen med litt, feks nå som det viser seg at det ikke er fullt lovlig å ha rever som kjæledyr, hva kan jeg forvente i bot/straff om det skulle stå en random kar på døra å kreve livet til reven min samt å prøve å fortelle meg hva som er rett og galt?
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Jeg kan ikke presisere dette godt nok. Rever STINKER! Jeg har vært borti en person som hadde en halvtam rev på gården sin. Den hadde sitt eget rom i garasjen, og det rommet luktet stramt som nøkken. Du kommer ikke til å klare å kose med den bare på grunn av lukten.

Hva med å skaffe seg en hund utenom det vanlige? En Saarloos Ulvehund skal visst nok være blandt de rasene som ligner mest på en ulv. Den burde vekke mer oppmerksomhet enn en rev?

http://www.hunderaser.org/images/saarloos_ulvehund/saarloos_ulvehund_2.jpg
Ka med ett pinnedyr? De er kule. Eller de der andre insektene med skarpe klør. Husker ikkje hva de heter, likner litt på en gresshoppe, bare endel større, og så har den framføtter som den kan hugge med.
Sitat av Dragoon Vis innlegg
Ka med ett pinnedyr? De er kule. Eller de der andre insektene med skarpe klør. Husker ikkje hva de heter, likner litt på en gresshoppe, bare endel større, og så har den framføtter som den kan hugge med.
Vis hele sitatet...
kneler/praying mantis?
Ski for your life
kosepaa's Avatar
Sitat av Dragoon Vis innlegg
Ka med ett pinnedyr? De er kule. Eller de der andre insektene med skarpe klør. Husker ikkje hva de heter, likner litt på en gresshoppe, bare endel større, og så har den framføtter som den kan hugge med.
Vis hele sitatet...
Det heter Kneler. Mantis på engelsk (ofte også Praying Mantis).
Hvordan bor du sixpounder?
Bor du i landlige omgivelser eller i mer urbane omgivelser?

Dersom du bor litt ute på landet kan du jo prøve å lokke til deg noen dyr med åte for så å komme litt i kontakt med dem.
Holder du på slik en stund vil du nok klare å få kontakt med en rev eller en grevling.
Men å rive dem helt vekk fra naturen blir noe drøyt syns jeg.

Jeg har alltid vært veldig glad i dyr og har derfor opplevd litt forskjellig når det gjelder dyr.
Noe veldig interessant er å tilbringe en dag ved fuglebrettet.
Man begynner med å stille seg opp et stykke fra fuglebrettet for så å snike seg nærmere og nærmere meget langsomt.
Gjør man dette vil fuglene vende seg til deg.
Er man meget tålmodig så kan man få enkelte til å spise rett fra hånda. Husker enda det øyeblikket da en tillitsfull liten svartmeis landa i hånda mi etter timevis med venting.
Tamme rådyr og skjærer har jeg også vært borti og har hatt det veldig gøy med dette!

Hva med å kjøpe en minigris som du døper til Rita? De dyrene er jo dritkule! Hadde et par av disse selv!
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
hva kan jeg forvente i bot/straff om det skulle stå en random kar på døra å kreve livet til reven min samt å prøve å fortelle meg hva som er rett og galt?
Vis hele sitatet...
Beklager at jeg er så direkte, men hva i alle dager er dette for en prioritering?? Hvis noen kommer og skal ta livet av kjæledyret ditt, så vil du være mest opptatt av hvor høy bot du får?? Hvis du mistenker at dyret kan møte avlivning hvis du "blir tatt", må det være grunnen til å ikke skaffe seg dette dyret. Ikke hvor mange hundrelapper du får i bot.
Sist endret av Provo; 15. oktober 2009 kl. 21:28.
appearance
Sixpounder's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Beklager at jeg er så direkte, men hva i alle dager er dette for en prioritering?? Hvis noen kommer og skal ta livet av kjæledyret ditt, så vil du være mest opptatt av hvor høy bot du får?? Hvis du mistenker at dyret kan møte avlivning hvis du "blir tatt", må det være grunnen til å ikke skaffe seg dette dyret. Ikke hvor mange hundrelapper du får i bot.
Vis hele sitatet...
Det er selfølgelig ikke det som er den avgjørende faktor som bestemmer om jeg skal gjennomføre det eller ikke.
Men det må da være lov å spørre?

Og for min del bare vær så direkte du vil.

Sitat av NitroFis Vis innlegg
Hvordan bor du sixpounder?
Bor du i landlige omgivelser eller i mer urbane omgivelser?
Vis hele sitatet...
For øyeblikket bor jeg i et sosialt strøk, med mange hus rundt.
Men har ikke tenkt å bo her lenge...
Skal ikke noe rev hit, så reven må vente til jeg kommer meg bort herfra iallefall.
Du må slutte å tenke på hva du vil ha klokken 00:45 om natten.
Sitat av Maol33t Vis innlegg
Du må slutte å tenke på hva du vil ha klokken 00:45 om natten.
Vis hele sitatet...
Hvorfor må hun det?
Kan hende folk har en annen døgnrytme enn deg, selv om du er trøtt og tenker uklart klokka 00:45.
Trådstarter viser hvertfall ikke rett holdning om hun har tenkt å rive en nyfødt revevalp vekk fra naturen.
ALDRI ta dyr fra naturen og putt i en boks hjemme. Det er kjæledyr-regel nummer 1.

Jeg har alltid hatt lyst på en skjeggagam.
http://www.vg.no/uploaded/image/bilderigg/2006/12/14/1166127833027_246.jpg
Hvis man tilbringer nok tid med dem kan du lett ta de ut av terrariumet du har de i, klappe dem, mate dem fra hånda, klø den i skjegget..

Ville ikke anbefalt noen insekter da de er umulig å temme.
Sitat av Provo Vis innlegg
Vi lever i sameksistens med jordens andre dyr, ikke i eierskap.

Til trådstarter:
Personlig synes jeg det virker som du vil ha en rev for kun å tilfredsstille dine egne behov for å skille deg ut, ettersom en hund eller en katt vil gi deg dekning for de andre punktene du nevner. Å skaffe seg et dyr er ofte for å tilfredsstille sine behov på forskjellige måter, men enda viktigere er det å tilfredsstille dyrets egne behov som fremste prioritet. Blandt disse behovene er mat, vann og et liv uten unødvendige fysiske, psykologiske og følelsesmessige belastninger. I tillegg har hver dyrerase sine egne spesielle behov som må dekkes. Alle katter skal ha tilgang til et liv i det fri, alle hunder trenger mye strukturert mosjon og tilknytning til en fast flokk, osv.

Mitt spørsmål er da, hva trenger en rev? Rev holdes i fangenskap stort sett i forbindelse med pelsdyroppdrett, hvor den fratas enhver form for psykologisk, og det meste av fysisk, oppfølging og behovsoppfyllelse. Strengt tatt vet pelsdyroppdrettere null og niks om hva en revs faktiske behov er for å leve et lykkelig liv. Sannheten er at svært få vet hvordan du kan oppfylle alle behovene en rev har, og derfor bør du avstå fra å holde en rev som kjæledyr.

Mat er også en ting. En rev har en annen fysiologi enn både katter og hunder. Hvor får du kjøpt revemat? Ikke den typen industribasert søppelmat de fores av pelsdyrgjengen, men mat som inneholder alle næringsstoffer reven trenger.

Hvis du skaffer en rev fra skogen, vil denne være lite tilgjengelig for å bli fullstendig tam, og når sant skal sies tror jeg du skal lete lenge etter informasjon om kritiske vinduer for sosialisering og sosialisering på kryss av arter hos rever. Skaffer du en rev fra en oppdretter, vil denne være avlet stort sett for finest mulig pels. Sannsynligvis er det voldsomt med innavl og dertil medførende sykdommer, og mulig ekstrem angst for mennesker. Kan du nok om revepsykologi til å frigjøre reven fra sine psykologiske laster som den har pådratt seg gjennom et liv i nettingbur?

På grunn av alle usikkerheter og negative aspekter ved å aktivt skaffe en rev som kjæledyr synes jeg du heller burde adoptere en hund eller en katt fra et omplasseringssenter. Helst etter å lært mest mulig og dyrets behov og psykologi (for eksempel, i motsetning til hva mange tror, trenger ALLE hunder strukturert mosjon, altså en ordentlig gåtur utenfor hagen, uansett hvor liten hunden måtte være), slik at du kan redde et dyr fra en usikker skjebne, som du også har anledning og kapasitet til å gi et godt liv.
Vis hele sitatet...
Ville bare dra frem denne igjen siden den ikke er kommentert, men derimot HELT relevant. Den beste posten i denne debatten. Vil anbefale trådstarter til å lese godt gjennom den et par ganger, det er min personlige mening at hvis du fortsatt vil skaffe deg rev etter å ha gjort det... vel, da er du ikke ansvarsfull nok til å ta deg av dyr i det hele tatt.
Russerne drev med noen forsøk med temming av rev, resultatet ble disse nusselig skapningene her som oppførte seg som hunder: http://en.wikipedia.org/wiki/Tame_Silver_Fox
Min far hadde en rev når han var yngre. Den stakk ofte av, men kom alltid tilbake og var aldri så langt unna.
Sitat av Astron Vis innlegg
Russerne drev med noen forsøk med temming av rev, resultatet ble disse nusselig skapningene her som oppførte seg som hunder: http://en.wikipedia.org/wiki/Tame_Silver_Fox
Vis hele sitatet...
Joda, men disse russerne hadde nok litt mer kompetente metoder for temming av rev en sixpounder som egentlig bare har forferdelig lyst på en.

Dessuten må man nok ha en god del tid til overs.
Det følger voldsomt mye ansvar med et vanlig kjæledyr og en rev krever helt sikkert ikke mindre ansvar.
Sitat av Astron Vis innlegg
Russerne drev med noen forsøk med temming av rev, resultatet ble disse nusselig skapningene her som oppførte seg som hunder: http://en.wikipedia.org/wiki/Tame_Silver_Fox
Vis hele sitatet...
Det forsøket var ikke snakk om temming av ville rever, men avl. De som viste minst frykt for mennesker ble avlet videre på, og etter 18 generasjoner viste de hundeaktig atferd på mange områder, og også et mer hundeaktig utseende. Det er langt mellom disse revene og de revene trådstarter har mulighet til å skaffe.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Provo Vis innlegg
Strengt tatt er det vel påstandsytrer som har bevisbyrden. Ikke at du er den første som begår den tabben, men så lenge det er så direkte synes jeg det er verdt å nevne. Hvis du mener de har taushetsplikt, så er det du som må referere til kilde. Blir litt for lettvint å legge bevisbyrden på alle som skulle være av en annen oppfatning, mens du skal slippe selv.
Vis hele sitatet...
Enig der, men trodde nesten dette var allmennkunnskap
Og strengt tatt var påstanden i bunn og grunn at man ikke kan ta med reven sin til dyrlegen om den blir syk.
Men tyrkeren fikk værtfall avklart saken.

Så et program på TV en gang hvor det var noen veterinærer som snakket om at et problem med ulovlige kjærledyr, var at de som har dem ikke tør og kontakte veterinær om dyrene blir syke, nettopp fordi de er redde for at da kommer onkel politi.
Og det er ikke akkurat det beste for dyrene, noe veterinærer fokuserer på.
Sitat av bb001984 Vis innlegg
du trenger bare å kjøre forbi en revfarm for å skjønne at det er en dårlig idé å ha en rev som kjeledyr. Det lukter drit flere kilometer unna! Det er også nevnt tidligere. Du og hjemmet ditt vil stinke en blanding av svette, urin, avføring, andre ekle lukter...
Vis hele sitatet...
lukter jo sikkert det fra før også da :P Er jo tydelig at personen vi snakker om ikke er helt stabil :P
All over the clock
Mr. Meow's Avatar
Sitat av Gunnaren Vis innlegg
lukter jo sikkert det fra før også da :P Er jo tydelig at personen vi snakker om ikke er helt stabil :P
Vis hele sitatet...
Hva faen gir deg retten til å komme med sånne utsagn? Må si jeg blir ganske provosert av alle i denne tråden som føler seg bedre enn trådstarter. H*n hadde lyst på en rev og kom med noen spørsmål i den sammenhengen, men det h*n får tilbake er masse personlige angrep og kjefting. Ok, rev hjemme i stua er kanskje ikke verdens beste idè men dere kan da vel bare si det og komme med begrunnelser (som en del folk har gjort, og det er fint) i stedet for å oppføre dere som om dere er så jævlig mye bedre enn trådstarter.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Det værste er at Gunnaren's post har fått KP.
Gjetter at han er under 16 år.

Men for og svare litt mere On Topic, så tror jeg at og sammenligne og eie én rev med en revefarm, når det kommer til lukt, nesten blir som og sammenligne en kjælegris og en grisebinge.
Tror det blir litt bedre stell og hygiene for den ene reven eller grisen som er alene med én eier

Men jeg sier ikke at rever ikke lukter vondt, da jeg ikke har noen personlig erfaring med det.
Sitat av Sixpounder Vis innlegg
Noen gang sett en moskus?
De er jo monstre
Jeg tror jeg står over å ha en i sånn stua.

http://skole.trondheim.kommune.no/eb...itt/moskus.jpg
Vis hele sitatet...

Snakker om moskus, så var det faktisk ei som lurte på om hun kunne ha moskusen sin i stallen vår. Den var visst veldig snill.
Sitat av Graapho Vis innlegg
Hva faen gir deg retten til å komme med sånne utsagn? Må si jeg blir ganske provosert av alle i denne tråden som føler seg bedre enn trådstarter. H*n hadde lyst på en rev og kom med noen spørsmål i den sammenhengen, men det h*n får tilbake er masse personlige angrep og kjefting. Ok, rev hjemme i stua er kanskje ikke verdens beste idè men dere kan da vel bare si det og komme med begrunnelser (som en del folk har gjort, og det er fint) i stedet for å oppføre dere som om dere er så jævlig mye bedre enn trådstarter.
Vis hele sitatet...
Jeg prøvde å ta dette opp tidlig i posten, men lykkes ikke er det ut som.
Nok bitching i denne tråden nå!

OP; skaff deg en rev. Men ikke hent den fra skogen.
Du finner sikkert også ett bedre forum å stille spørsmål om mating og stell av dyret :P