Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 681
Har alle norske borgere like stor politisk medbestemmelse i praksis? I teorien skal jo alle norske borgere ha like muligheter. Men er det egentlig slik?

Selv mener jeg at etniske minoriteter her til lands har mindre politisk medbestemmelse. Etniske minoriteter har ofte vanskeligere for å få gjennom sine politiske krav og forespørsler. Det er heller ikkle en sedvane blant mange etniske minoriteter å stemme ved politiske valg heller. Dette minsker deres politiske medbestemmelse ytterligere. Men på den annen side så må jo eventuelle innvandrere ha bodd i Norge i tre år før de kan stemme. Dette vil jo minske deres deltagelse helt fra starten av? Er ikke Norge åpne for påvirkning fra etniske minoriteter, eller er det mange av de etniske minoritetene sin feil at de tar større del i det politiske bildet?
Sitat av Pence321 Vis innlegg
Har alle norske borgere like stor politisk medbestemmelse i praksis? I teorien skal jo alle norske borgere ha like muligheter. Men er det egentlig slik?

Selv mener jeg at etniske minoriteter her til lands har mindre politisk medbestemmelse. Etniske minoriteter har ofte vanskeligere for å få gjennom sine politiske krav og forespørsler. Det er heller ikkle en sedvane blant mange etniske minoriteter å stemme ved politiske valg heller. Dette minsker deres politiske medbestemmelse ytterligere. Men på den annen side så må jo eventuelle innvandrere ha bodd i Norge i tre år før de kan stemme. Dette vil jo minske deres deltagelse helt fra starten av? Er ikke Norge åpne for påvirkning fra etniske minoriteter, eller er det mange av de etniske minoritetene sin feil at de tar større del i det politiske bildet?
Vis hele sitatet...
Tror det norske folk (les: mange) , har en negativ oppfatning av hva den minoritetske mann i gata ønsker å få igjennom politisk. Burka,moskeer m.m.
Og at de skal være norske statsborgere\bodd i Norge i 3+ år, er ihvertfall ett heilt greit minimumskrav for meg.
Det er klart de har vanskeligere for å få gjennom sine politiske krav, de er tross alt minoriteten i samfunnet.. Vi kan heller ikke tvinge de til å stemme, de får muligheten og får velge selv om de vil eller ikke.. Eg synes òg kravet om å bo 3 år i landet før man kan stemme er rimelig.
Sitat av LoRd Vis innlegg
Tror det norske folk (les: mange) , har en negativ oppfatning av hva den minoritetske mann i gata ønsker å få igjennom politisk. Burka,moskeer m.m.
Og at de skal være norske statsborgere\bodd i Norge i 3+ år, er ihvertfall ett heilt greit minimumskrav for meg.
Vis hele sitatet...
Altså de etniske minoritetene også, som er positive til det du sier alle er negativ til?

Og hvis du følger litt med i politikken, så ser du at de sakene du henviser til her er fremmet av etniske nordmenn, som er så ariske at selv Hitler ville blitt våt i uniformen sin bare ved tanken.

Så, point being?
Trådstarter
Det at en person tilhører en minoritet, burde ikke ha noe å si for han/hun som enkeltperson. Hvis jeg tilhører en etnisk minoritet, så burde jeg ikke ha noen mindre mulighet for å kunne få gjennom mine forslag eller krav selv om jeg tilhører et mindretall.
Sist endret av Pence321; 5. juni 2009 kl. 11:39.
Selvfølgelig ikke, men si at en minoritet vil ha gjennom et forslag som majoriteten ikke vil så er det en selvfølge at det ikke skjer. Satt litt på spissen..