Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 2489
Noen som vet blandings forholdene på Nitrat, MgAl (og svovel)?

Har søkt i evigheter på nettet nå og finner det ikke...

Har et halvt kilo MgAl (går fint gjennom 400 mesh (Har ikke mindre mesh plater))
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Regner du selv viss du kan Men det skal nevnes at med lav eksplosiver er ikke OB det viktigste. Der er brennhastighet det viktigste. Det er hastigheten som er det opptimale for krutt. På HE så er det andre faktorer som endrer på dette.
Kan regne det ut om ikke noen andre gjør det, men nå skal jeg gå og kjøpe kyllingkebab
Kan se om jeg greier å regne på det :P men vet ikke hvilken metode jeg skal bruke. Skal jeg bruke den samme som når jeg regner ut OB for HE?

Og er ikke optimal brenn hastighet nesten akkuratt det samme som OB?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Du trenger ikke svovel i den.

KNO3 55
MgAl 45

Er en fin plass å starte
Du kan også prøve 60:40 og teste hvem av de som er best.
Takk!

Skal nokk fikse noen skikkelige saluter i nermeste fremtid.
Husk at dersom du skal lage nitratbasert flash, så bør man blande inn 1-2%
Boric acid(borsyre) for å hindre at nitratene reageret med metallene. Dette kan i verste fall føre til selvantennelse.
Det er Kaliumnitrat du tenker på når du spør regner jeg med. Men dersom
du har Bariumnitrat så husker jeg å ha sett en formel med MgAl og Ba(NO3)2
i et 1:1 forhold. Tror faktisk det var det som var brukt i gode gamle Thunder King (den orginale). Den hadde jo et grønt flash.

ps: mottok 1 kg Indian black alupulver i dag hehe
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Nope, med MgAl er borsyre overflødig. Ettersom det inneholder et snev Al er kanskje 0,5% på sin plass, men jeg tviler. Vanskelig å si hva som er verst av borsyre eller litt basereaksjon i MgAl komposisjoner

1:1 (50:50) er nok en grei en og Bariumnitrat er temmelig likt Kaliumnitrat.
Den formelen jeg har hørt mest om er 55:45 NO3/MgAl.
Det er vel bare å prøve og se hva som fungerer best for deg.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
Sitat av Pyro Anders Vis innlegg
Nope, med MgAl er borsyre overflødig. Ettersom det inneholder et snev Al er kanskje 0,5% på sin plass, men jeg tviler. Vanskelig å si hva som er verst av borsyre eller litt basereaksjon i MgAl komposisjoner
.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke risiko for Al/nitrat- reaksjon så lenge blandingen ikke er i kontakt med vann/fuktighet uansett?
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Bombfreak Vis innlegg
Kan se om jeg greier å regne på det :P men vet ikke hvilken metode jeg skal bruke. Skal jeg bruke den samme som når jeg regner ut OB for HE?

Og er ikke optimal brenn hastighet nesten akkuratt det samme som OB?
Vis hele sitatet...
Nei nå må du lese litt mere. OB står ikke for optimal brennhastighet mann. Det er oksygen balanse. Og ja, det er det samme som med HE.
Er snakk om og regne reaksjonsligninger.
Viste det at OB sto for oksygen balanse...

Men har bare alti trodd at OB er det raskeste du kan få et stoff til a brenne :P (ikke at OB betyr det, men at det er ikke store forskjellen mellom OB og optimal brennhastighet)

Men tusen takk for hjelpen da :P
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitat av hanse Vis innlegg
Det er vel ikke risiko for Al/nitrat- reaksjon så lenge blandingen ikke er i kontakt med vann/fuktighet uansett?
Vis hele sitatet...
Nei, riktig det, men de fleste komposisjoner er hygroskopiske og i tillegg fuktes de ofte med vann, så i praksis er risikoen der nesten uansett
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av Bombfreak Vis innlegg
Men har bare alti trodd at OB er det raskeste du kan få et stoff til a brenne :P (ikke at OB betyr det, men at det er ikke store forskjellen mellom OB og optimal brennhastighet)
Vis hele sitatet...
Neeei... At noe er oksygen balansert, betyr at alt oxygenet blir brukt opp, og du får maximalt med energi. Har ingenting og gjøre med brennhastighet. ETN får lavere VoD, viss du tilsetter aluminium for og få OB'n til 0%.
hvor er egentlig grensen på hvor mye man bør blande på en gang? Har bare vekt med et grams pressisjon og da er det neppe mulig å bare blade 5 gram liksom
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
Nitratflash er mindre sensitivt enn perkloratflash, men du skal fortsatt behandle det med respekt.
Det viktigste er å unngå statisk elektrisitet og friksjon når du blander.
Lag ikke mer enn du har bruk for der og da, og vær nøye med renholdet.

Det er aldri trygt å lage flash, men 5 g tar ikke livet av deg om noe går galt. Trenger du derimot mye, så er det etter mitt syn bedre å lage en stor batch, enn mange små.

Faren er størst under selve blandingen, så derfor er det greit å gjøre dette så få ganger som mulig.
Okei, takker!

Magnaliumet mitt kommer i morgen eller i overmorgen.

Skal legge ut noen filmer
Er det stor forsjell mellom perklorat flash oh kno3 flash?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Perkloratet er litt kraftigere avhengig av hvilket Mg du bruker.
Bruker Mg/Al - 50/50

Skal skaffe perklorat snart
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Oi, trodde du spurte om forskjellen KNO3/Mg - KClO4/Al.
Forskjellen nitrat og perklorat er temmelig stor og perklorat er generelt mye kraftigere!
Aha!

Skal bestille perklorat denne uka

Men Kno3/MgAl smeller bra det og sant? Mangler bare en god vanntett lunte som selfølgeli er utsolgt over alt :P (visco)
Jeg lagde flash av oppfilt magnesium, kno3 og svovel engang, og da brukte jeg ikke engang vekt for å måle. Resultatene var veldig overraskende for å være oppfilt Mg
Men det var ikke til å måles med perklorat flash, dog.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
MgAl/KNO3 hvis MgAl'et er fint nok fungerer veldig bra ja. Bra break og grei salutt.
Funket veldig bra som salutt. Men hadde ekstremt dårlige ende propper :P så ble etter mine ører bare dobbelt så høyt som en thunder. Det var 2 gram da :P

MgAl'et mitt er jo kjempe fint pulver... (noen som har 500# screen? tipper det går fint gjennom den også :P)