Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1576
Jeg har laget noen El-lunter etter oppskrift på http://www.thoryllo.com/pyroteknikk/ellunte.html

men jeg har lyst til å bruke noen andre alternativer enn BP.

Tenker på KNSU, altså i pulver.

noen som har prøvd det før eller har andre forslag?

Takker for alle svar.

BTW
trur jeg har skrevet alt riktig
eeeeeh, hva med fyrstikkhoder?
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Fyrstikkhoder, flash-krutt, kutt fra fyverkeri,noen HE som NC og AP/APAN skulle vell også funke! Det med KNSU i pulver form i slike er jeg ikke sikker på, jeg skal skjekke nå om 2min!
Men du kan droppe og bruke slik sugerør også å bare legge selve ledningen med en stål-skrubb tråd rett på det du skal fyre av... hvis det er krutt og slik du kan bruke det på. :wink:
Trådstarter
15 0
skal førstogfrems bruke de på røykbomber.

men går nå opp etterhvert
er ganske ny i dette
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Ok, men var å testet, KNSU i pulver form funket perfetk!
Trådstarter
15 0
tenkte meg det.

Men siden jeg desverre ikke har KNO3 så kom jeg på at jeg hadde litt sånn små fyverkeri

fylte en med sånn og ska ut å prøve nå

Sier hvordan det gikk

EDIT:
det får vente til i morra
Ska opp å spis.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Tjah.. KNSU er jo hygroskopisk til tusen, så om du ikke skal bruke den rimelig fort (i løpet av en dag) er det ikke noe sjakktrekk å lage eltennere med det.
Trådstarter
15 0
kommer nok til å fylle dem når jeg ska bruke dem.
Fyller ikke alle med en gang

har noen andre forslag på ka man kan fylle dem med??
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Alt som lett kan tennes og utvikle varme kan vel brukes!
Så sleger noen andre stoffer du kan bruke:
Magnesium, fosfor, hekse-pulver/mel, svovel og krutt fra stjerneskudd kan nok sikkert også brukes.
Bare fantasien setter grenser (innen rimelige grenser i allfall)
Trådstarter
15 0
hekse-pulver/mel

kan du forklare den litt??
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Heksemel/lycopodium er totalt uegnet. Det trodde jeg da Thoryllo også visste. Magnesium alene er også uegnet. Det samme er svovel. Hvorfor skal du egentlig ha noe annet enn BP i tennerne? For å øke temperaturen, om det er det du er ute etter, kan du jo saktens tilføye noen prosent Al eller annet metallpulver i svartkruttet. Evt funker det jo greit med en nitratflash.
Trådstarter
15 0
jeg leter bare etter erstaninger til BP
Har ikke noe BP liggende
og jeg orker ikke å lage noe før om en stund.
Skal først bli kjent med stoffet.

Er enklere å bruke noe man kan kjøpe ferdig.
Som KNO3 og SU
Very Important Pyrotechnician
Thoryllo's Avatar
Jeg vet, jeg vet... Men han spurte om andre ting man kunne bruke og jeg ramset opp noen stoffer som ville fungere, men hvem fyller med f.eks. en el-tenner med dyrt heksemel... Jeg bare nevnte noen stoffer :lol:
Men tilbake; Hvis du skal bruke de på røykbomber regner jeg med at du har kno3 og sukker og uten å smelte det sammen fungerte det yppperlig til tenning. :wink:
Trådstarter
15 0
det tenkte jeg også.

har blitt fortalt på et annet forum at kun 1 teskje av hvert stoff utgjorde en stor mengde med energi.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av Thoryllo
Jeg vet, jeg vet... Men han spurte om andre ting man kunne bruke og jeg ramset opp noen stoffer som ville fungere
Vis hele sitatet...
Men.. Ingen av stoffene fungerer. Det er det som er poenget mitt. Alt du oppnår er å villede gutten.
Tenk på dette: Hadde det funtes billige erstatninger som fungerte like bra ville bruken vært mer utbredt. Det er en god, god grunn til at svartkrutt og lignende fortsatt brukes. Fyrstikkpulver er det enkleste jeg kommer på for øyeblikket.

Thoryllo: Hva i granskauen nevner du Mg for? Jeg trodde du visste at det har alt for høyt antenningspunkt til å begynne å brenne av en glødetråd? Heksepulver brenner jo kun når det er fordelt i luft, og svovel; vel det brenner jo knapt.

For øvrig går det an å bare stikke inn en el-tenner med kun glødetråd inn i en smeltet KNSU-blanding før den størkner. Dette gir også finfin antenning.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Og du AlecTBM: Du bør faen ta og søke snart! NÅkk dumme spm fra deg!
Sitat av Thoryllo
Fyrstikkhoder, flash-krutt, kutt fra fyverkeri,noen HE som NC og AP/APAN skulle vell også funke!
Vis hele sitatet...
HE som NC? du vet vell at HE'et NC ikke er flamme sensitivt? LE'et NC er flammesensitivt.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
KNSU til lunter/eltennere er å be om feiltenning. Det vil ikke fungere over tid. Tenningsystem bør gjøres så ordentlig som mulig. Bruk fyrstikksats.
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av AndersG
KNSU til lunter/eltennere er å be om feiltenning. Det vil ikke fungere over tid. Tenningsystem bør gjøres så ordentlig som mulig. Bruk fyrstikksats.
Vis hele sitatet...
Hehe, jeg har prøvd å si dem et ord eller to om KNSUs hygroskopiske natur i løpet av tråden, men det ser ikke ut til at det glir inn hos noen av dem. Jeg må innrømme ignoransen imponerer meg mer enn den overrasker meg. :roll:
stjerneskudd kan nok sikkert også brukes
Vis hele sitatet...
stjerneskudd er vel ikke det beste... antenner ikke med det første. Gå for finmalte fyrstikkhoder. hadde du noe fyrverkerirester så finner du alltids noe krutt som kan brukes, grisehyl fungerer yppelig!