Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2675
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Sitter å holder i et prototyperør som jeg har lagd av armert polyester, også kjent som glassfiber.
Tenkte å finne et splintfritt alternativ til papp som er enklere å lage, tåler sinnsykt mye, lett og vannbestadig mest til bruk i raketter.
Glassfiber har ALT! Prototyperøret's vegg er ca 2mm på det tynneste og tåler fint at jeg står på det. Det er også veldig lett og mye enklere å lage fremfor papp. Det er bare å smøre en enkel rørstøpeform med voks, stappe i glassfiberarmering og helle i polyester. La det stå noen timer og voila! Et utrolig solid og lett rør som må være ideelt for raketter. Du kan også støpe på en endevegg som holder dysa på plass og kansje et topplokk.
Nå, det jeg lurer på er om noen har prøvd å bruke det i praksis? Jeg kommer til å teste og er overbevist om at det vil holde så lenge det ikke smelter. Det er det som er problemet, vil det smelte? Tester sikkert uansett i dag eller i morgen og kommer med en guide hvis det går bra
Glassfiber er jo et veldig lett og kraftig stoff, men varierer jo fra type til type.
Hvor får du tak i polyesteren din?
Jeg sliter selv med å finne rør, PVC er heller ikke ideelt så dette er en mulighet.
Spennende å høre resultater! :P
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Polyester får du på biltema. Koster under 100 lappen for 1kg. PVC er jo totalt uforsvarlig å fyre opp i nærheten blandt folk på nyttårsaften. Mulig jeg tester polyesterrørene ved å fylle de med HE, eller BP og sjekke om det blir noen skumle splinter.
Ja, så ser du restene.
Jeg ser for meg at den "sprekker" og at man får masse av disse "glasstrådene.
Men om den gir splinter, det finner du jo ut.
Du kan sette noen pappesker rundt og se på hullene i den etterpå.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Har lest at de er splintfrie og tviler selv at de kan gi noe av betydning.
det er jo flere sider som selger glassfiber mortars, så jeg tror absolutt det kan være noe å teste ut.
men det er jo fortsatt lurt å ikke stå for nærme i tilfelle noe går galt
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Splintfrie? Si fra viss du trenger no høybrisant stoff for og teste den delen :lol:
Hva er tettheten på selve røret?
Prøv ett rør med BP, ett med AP eller ett annet lavbrisant stoff, og ett høybrisant(PLX eller ANNMSA funker). fyr av ca 30g ladninger halvmeter under sand og grav og finn deler, som gulgraverne gjør
Eller kan være vanskelig og grave i sand om vintern.
Sitat av Up
Splintfrie? Si fra viss du trenger no høybrisant stoff for og teste den delen :lol:
Hva er tettheten på selve røret?
Prøv ett rør med BP, ett med AP eller ett annet lavbrisant stoff, og ett høybrisant(PLX eller ANNMSA funker). fyr av ca 30g ladninger halvmeter under sand og grav og finn deler, som gulgraverne gjør
Eller kan være vanskelig og grave i sand om vintern.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du ser på oppbygninen av glassfiber så bør egentlig ikke en slik test være nødvendig. De eventuelle splintene er så små og lette at de vil nok ikke utgi noe problem. Og det å grave de ned i sand er da veldig tungvint? En boks av noen lag plexiglass burde funke som bare f.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sand er da ikke tungvint Og du må virkelig ha stor boks for og fyre av høybrisante stoffer Eventuelt bare fyre av noe. Blir luftrykk inne i boksen.
Men en spett og ett 1" PVC-rør og en kubbe med sprengstoff går fint det
Boks hadde vært bra ja, men for oss hobbyterrorister er det litt mye penger og kjøpe en flere meter stor boks
Sitat av Up
Sand er da ikke tungvint Og du må virkelig ha stor boks for og fyre av høybrisante stoffer Eventuelt bare fyre av noe. Blir luftrykk inne i boksen.
Men en spett og ett 1" PVC-rør og en kubbe med sprengstoff går fint det
Boks hadde vært bra ja, men for oss hobbyterrorister er det litt mye penger og kjøpe en flere meter stor boks
Vis hele sitatet...
Lufttrykkproblemet kan minkes ved å lage en del høl i boksen da. Men du har rett i at den trenger å være stor. Hadde uansett vært et kjekt prosjekt.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Men med HE blir trykket for stort
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Skal jeg teste det vil det bli både sand og pappeske. Det er jo veldig enkelt å se om røret har blitt spredd i flere farlige biter eller revnet opp på en litt mer "human" måte. Skal bruke protorøret til rakettmotortest. Har lagd dysa nå. Mangler bare å fylle med BP. Og forresten armering er veldig viktig for å hindre splinter. Det holder det hele mye mer sammen. Du kan også armere med karbonfiberduk istedefor glassfiber. Da blir den betydelig sterkere
hvilket polyesterprodukt er det du kjøper på biltema egentlig, ser jo at det er et par.
hva slags glassfiberduk er det du bruker? er det den de selger på biltema eller kjøper du det et annet sted?
unnskyld hvis det er litt mange spørsmål, men det er jo greit å kjøpe noe som fungerer bra, ikke sant? :wink:
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Biltema selger en type som heter kun "polyester" på 1kg metalldunker. Kjøp også MEKP herder. Bruker stor glassfiberduk fra biltema.
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Fikk testa røret tidligere i dag og det fungerte ypperlig! Problemet var at jeg hadde i standard BP og ikke en snillere verjon, så det ble cato. Men hylsa viste ikke tegn på å ha blitt skadet av varme.
Desutten blir glassfiber mye brukt, så det er nok ikke noe problem. Satser på 2ib rakett til uka
Fint om du poster filmer da!
Så allt fungerer bra til nå, ikke funnet noe negativt, svake punkter enda?
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Ingen svake punkter nei. Skal kjøpe utstyr til å lage former så raskt som mulig.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Very Important Pyrotechnician
PTechSFX's Avatar
Trådstarter
Har droppa formene for en stund da dette er temmelig komplisert. Prøvde å lage en raketthylse ved å forsterke papprør fra aluminiumsfolie. Tok to strimler dårlig gråpapir med en lengde på ca 40cm hver. Det ble hard som faen og godt mulig at dette holder som vegg til en coreburner. Syykt!