Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 8188
På skolen har vi fått EASY-soft til å programmere PLS-ene våre, som er ett frustrerende dra og slipp programmerings program.

Noen som kjenner til noen alternativer?
Det spørs helt hva slags PLS det er. Selv bruker jeg mitsubishi PLS og Alpha programmering. Programmet bruker funksjonsblokk (og, eller porter) noe jeg synes er veldig greit.
Til litt eldre PLS har jeg også brukt Medoc Melsec. Dette er antagelig det enkleste.
Vanligvis kan du bare bruke produsenten av PLSen sitt program for å programmere PLSen. Så det spørs vel om du kommer noen vei med andre program.

Går ut i fra du går på videregående skole og da er det ikke helt de store programmene dere lager. Det er mer prinsippene så er viktig. Googla kjappt programmet og kom fra til at det må vær dette . De støtter alle standard programmeringsspråk for PLS, så et annet program vil nok vær ganske likt bare med litt forskjellig brukergrensesnitt.

Hvis du ikke vil bruke "dra og slipp" programmering kan du velge structured text (ST) som programmeringsspråk for å skrive mer tradisjonell kode. Du bør uansett gå for det du får beskjed om siden det er det du får på eksamen.

Kort sagt mener jeg at verktøyene for programmering ikke er så viktig som forståelsen av programmering. Kan du å bruke et verktøy får du stort sett til å bruke alle med litt knoting.

Kan du si noe mer om hva problemet er så kan vi nok hjelpe deg mer.
Sist endret av ruuuty; 11. mars 2008 kl. 19:22.
Tastaturkriger
Deezire's Avatar
Frontpage har vel ganske godt bevist at folk som bruker WYSIWYG-programmer ikke nødvendigvis vet helt hva de holder på med. Hvis det er PLSer du jobber med så er det vel Siemens som er "hot shit" på området, jeg ville sett meg litt rundt og prøvd ut noen av deres utviklerverktøy.
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det trådstarter driver med er en easy fra möller. Det er en slags "billig-pls" som så vidt jeg vet, kun kan programmeres grafisk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du kan forsåvidt gå over til strukturert tekst, det er mykje lettare straks du kjem over av-på program, og skal lage meir fullstendige ting. Til gjengjeld er det ein del meir å settje seg inn i... Trur du skal slite litt med å lære ST på eiga hand heilt ærleg. Sidan det er i vgs ville eg holdt meg til ladder...

Forøvrig kan du jo kike litt på http://plc.net.ru, som har perverse mengder nyttig info om ting, samt haugevis av reviews av programmer.
Sitat av Deezire
Frontpage har vel ganske godt bevist at folk som bruker WYSIWYG-programmer ikke nødvendigvis vet helt hva de holder på med. Hvis det er PLSer du jobber med så er det vel Siemens som er "hot shit" på området, jeg ville sett meg litt rundt og prøvd ut noen av deres utviklerverktøy.
Vis hele sitatet...
Så lenge han har Moeller PLS (mest sannsynlig) kommer han ikke langt med Siemens Simatic programvaren, da den bare fungerer mot Siemens PLSer.

Nå har jeg ikke prøvd programmet trådstareren snakker om her, men så lenge det følger standarden for PLS programmeringsspråk så vil det være ganske likt å programmere som i Siemens Simatic(Begge støtter CFC, ST, SFC, LD..). Selv om Siemens Simatic kanskje har et bedre brukergrensesnitt.

Å dra kopling til WYSIWYG blir ganske feil. CFC som er et grafisk språk er veldig vanlig å bruke siden det gir god oversikt og det er lett å feilsøke i. Har du behov for raskere kode og lage funksjoner som ikke finnes i CFC kan du gå for strukturert tekst(ST). Det er rett og slett forskjellige verktøy for forskjellige jobber.
Siemens sine EASY-PLS er i min mening, et helvete å programmere. Problemet er at det er kun det programmet som lager grei assembly for Easy-PLSene og du er dermed tvunget til å bruke det. Siemens sin Step-7 pakke er råherlig å jobbe med, men krever SIMATIC S7 PLSer som er vesentlig dyrere enn Easy-serien.

Be skolen ta kontakt med både Siemens og Omron og be om et tilbud på henholdsvis SIMATIC og CP1H-CPUer. CP1H er billig, enkelt og de fåes attpåtil med analog I/O om man betaler litt ekstra for det. USB-overføring er det også. Siemens Step-7 og Omron CX-One/CX-Programmer er begge aldeles utsøkte utviklingsverktøy for PLSer og jeg hadde ikke vært glad i livet om jeg måtte bruke noe annet enn dette på jobb.

Var ultimat Siemens fan-boy når jeg var nyutdannet, men etter å ha prosjektert noen maskiner og robotceller så må jeg innrømme at nå er favoritten Omron. Mye snadder, god dokumentasjon, relativt billig og dyktige folk man kan prate med.
Trådstarter
46 7
Takker for gode svar her!
Vi bruker Møller sine "easy" PLS'er ja, tror ikke det blir aktuelt å skaffe noe annet.

Skal ta en titt på dette med strukturert tekst, håper jeg får noe ut av dette.
Læreren har nevt noe om å legge pascal inn i driten, men det er så mye han gidder å fortelle.
Har drevet endel med phyton programmering og ser ikke noe problem i å lære meg pascal så lenge jeg slipper å bruke easy-soft.

Kommer ingen vei ved å google noe med PLS (please) i seg. Så vidt jeg vet heter det PLS på engelsk også sant?
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
Det heter PLC på engelsk. Hvilken easy bruker du? 512?
Easy 512 regnes som en slags "billig-pls" for begynnere, og har ikke så mange muligheter.
Når jeg drev med easy 512, programmerte jeg bare rett på plsen og ikke via pc.
Lærerene jeg hadde sa at den egentlig ikke ble regnet som en fullverdig pls, de kalte den et smartrele.
Når du skal søke, ser jeg det skrives både möller og moeller.
Sist endret av datagutten; 12. mars 2008 kl. 13:34.
Trådstarter
46 7
Ja, vi bruker easy 512 ac-dc.
Synes egentlig det er vanvittig at møller ikke klarer å gjøre programvaren sin bedre. Den er helt ribbet for hurtigtaster og er ellers veldig knotete å bruke
Sist endret av Lizzard; 12. mars 2008 kl. 13:44.
▼ ... over et år senere ... ▼
Man er selvfølgelig avhengig av å bruke softwaren til den aktuelle PLS. Annen software vil jo ikke passe. (Med mindre produsenten leverer flere typer software til den samme PLS)

Billige og enkle PLS støtter vel ikke alle typer standardisert programmeringssåk, men de støtter vanligvis ladder.

Zelio er en meget enkel PLS. Programvaren er lett å bruke og kan lastes ned gratis. Det som er litt spesielt med Zelio progrmamvaren, det er at den også inneholder en simulator, slik at man kan trene på PLS programmering på PC, og uten å ha noen virkelig PLS.

Har lagt ut en liten guide, inklusive link for download av programvare.

http://www.elektrofag.info/pls

Zeliosoft er ikke en progamvare av den samme type og nivå som Siemens Step 7, men den er gratis og forholdvis lett å komme i gang med. Når man kan programmere en PLS type i ladder, så er det forholdvis lett å skifte over til en annen etterpå.

Takker for tilbakemeldinger om eventuelle feil.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av arne22 Vis innlegg
Billige og enkle PLS støtter vel ikke alle typer standardisert programmeringssåk, men de støtter vanligvis ladder.
Vis hele sitatet...
Det har ofte meir med kva programvare en vil betale for enn kva PLC en kjøper. Alle PLCer fra dei større produsentane støtter IEC 61131-3 som beskriver dei språka som skal støttast. En del leverer differensiert programvare der den enkle ikkje støtter strukturert tekst...
Sitat av arne22 Vis innlegg
Zelio er en meget enkel PLS. Programvaren er lett å bruke og kan lastes ned gratis. Det som er litt spesielt med Zelio progrmamvaren, det er at den også inneholder en simulator, slik at man kan trene på PLS programmering på PC, og uten å ha noen virkelig PLS.
Vis hele sitatet...
Zelio blir vel markedsført som intelligent relè og ikkje PLS - den har begrensa muligheter sammenligna med en full flegded PLS, og dei er ikkje så mykje billigere at det blir spesielt relevant med mindre du skal drive serieproduksjon.

Er du privatperson kan du i praksis piratkopiere programvaren for programmering, og da er forskjellen på en brukt s7 fra ebay og en zelio minimal...

Dei fleste PLC-produsenter har forøvrig simulatorer tilgjengelig, enkelte inkludert by default, andre mot et tillegg i pris...
Sitat av arne22 Vis innlegg
Zeliosoft er ikke en progamvare av den samme type og nivå som Siemens Step 7, men den er gratis og forholdvis lett å komme i gang med. Når man kan programmere en PLS type i ladder, så er det forholdvis lett å skifte over til en annen etterpå.
Vis hele sitatet...
Eg kan strengt tatt ikkje fatte kvifor nokon har lyst å lære seg ladder, men det får så vere.

Du får iallefall rimelig mykje meir nytte av ting når du kan bruke ST...
Tja .. - Smak og behag kan vel av og til ikke diskuteres.

Grunnen til at standarden inneholder fem forskjellige programmeringsmåter, det er vel at de fem forskjellige måtene er tilpasset ulike typer bakgrunn hos den som skal programmere PLS'en.

Fortrinnet til ladder (1) det er jo at dennne måten bygger på prinsippene bak relestyring. Hvis man i forbindelse med for eskempel et kurs i styringsteknikk har lært å kople opp relestyringer, så er spranget svært kort over til ladder.

Når det gjelder function block (2) så bygger jo denne på tankegangen bak digitalteknikk, slik at overgangen fra digitalteknikk til PLS blir ganske kort, dersom digitalteknikken er utgangspunktet.

For intreuksjonsliste programmering (3) så likner jo dette litt på lavnivå eller assembler progammering. (Vel litt ...)

For strukurert text (4) så er man vel over i den tankegang som ligger bak de mer eller mindre moderne høynivå eller script språk (?!)

For Sequensial Functional Charts (5) så er vel dette mest av alt er en praktisk og enkel måte å programmere sekvensstyringer på (?!)


Mitt inntrykk det er vel det at ladder er den varianten som det er lettest å komme i gang med for en nybegynner.

Ellers så kan vel de pleste programmeringoppgaver for PLS løses på mange forskjellige måter.

Zelioen's fortrinn det ligger vel kanskje spesielt i det at den har gratis programvare og gratis simulator, slik at man kan komme i gang med oppgaveløsning for kroner 0,-

Ellers hvis man skal gjennomføre litt mer avanserte prosjekter, så synes jeg Unitronics gir aldeles utrolig mye for pengene. På Vision 350 så finner man slike ting som for eksempel mulighet for flere PID regulatore samtidig, innebygget HMI, for tilkoplet PC og innebygget touch screen, samt innebygget web server slik at man for eskempel skal kunne fjernstyre et vilkårlig automatisert system via Internett, osv. Holder på å teste den ut akkurat nå, og tror den bare støtter Ladder og Functinal Block. http://www.unitronics.com/Content.as...oductoverview1

Synes rent personlig at hvilke av de fem programmeringsmåtene som støttes ikke er spesielt viktig.

Det som jeg synes er viktigere enn programmeringsmåten det er om PLS'en har muligheten til å strukturere større programmer i form av program moduler. Det kan vel heller ikke Zelio'en, men Unitronics kan det.


Unitronics leverers ellers med gratis programvare, men ikke simulator, med innebygget HMI opplegg, som nevnt og også med gratis server program for videre oppkopling mot andre HMI systemer som for eksempel In-Touch.

(HMI = Human Machine Interface, dvs PC basert skjermbilde eller grensesnitt, slik at man kan fjernstyre og fjerovervåke det automatiserte anlegget via PC/Nettverk.)

Zelio er nok ikke noe mer enn en kuleramme i forhold til en kalkulator, men synes det er et helt OK sted å starte, i alle fall i form av en gratis simulator.
Sist endret av arne22; 14. februar 2010 kl. 00:59.