View Single Post
Trådstarter
Nå er det vist om å gjøre å snakke ned saken. Først ut er Skatvold fra politiets fellesforbund, fulgt av adv. Elden.

– Med en gang jeg så videoen, kjente jeg at det gjorde vondt å se. Jeg visste at det kom til å komme mye i kjølvannet av en sånn video i form av diskusjoner og reaksjoner, sier leder i Politiets fellesforbund, Unn Alma Skatvold
Vis hele sitatet...
I etterkant av hendelsen har politiets bruk av makt vært hyppig debattert i sosiale medier. PF-lederen sier hun tror det er mye å lære av hendelsen, men at hun ønsker mer informasjon.

– Jeg vil være tydelig på at jeg ønsker at vi skal diskutere denne saken når alt har kommet frem. Når vi vet alt sammen og alle sider av saken er belyst. Da vil det være mye mer produktivt å diskutere, sier forbundslederen.

–Mange mener mye kun ut ifra videoen, men det blir å diskutere før alle premissene er lagt. Jeg vil at vi skal få hele bildet også få muligheten til å diskutere hva dette betyr, utdyper Skatvold videre.
Vis hele sitatet...
Til vg sier advokat Elden dette:

Politimannens forsvarer, John Christian Elden, har tidligere sagt til VG at den kommende rettsaken vil gi flere svar.

– Jeg tror nok politirapportene og vitneforklaringene i retten vil gi et noe mer balansert bilde av opptakten og hvorfor politiet ble tilkalt og måtte bruke makt for å løse oppdraget. Dette vil bli grundig belyst herfra i retten der det hører hjemme, skrev Elden i en SMS til VG.
Vis hele sitatet...
Det de sier virker jo umiddelbart fornuftig og på generell basis er det viktig at alle stemmer høres i en sak. Men i denne saken er det spesielle at politifolkene har forfalsket rapportene sine, de har begått flere kriminelle handlinger selv i saken, og de har aktivt og ulovlig slettet bevis for å unngå å bli hektet av videoer. De trumpet alt med å avslutte med falsk anmeldelse.

Ingen av politifolkene grep inn da volden foregikk, tvert imot, politiet brukte gladelig vold også mot skrekkslagne vitner som forsøkte å stoppe politiets voldsorgie før liv gikk tapt. Ingen av politifolkene forsøkte å rapportere om lovbruddene i ettertid, de valgte heller å øke antallet lovbrudd med falske rapporter og falsk anmeldelse. De bryr seg ikke om de kriminelle handlingene har potensiale til å ødelegge fremtiden til to uskyldige unge menn. Ja utover at de alt har gitt det ene offeret ptsd. I timene og dagen etter hendelsen hadde alle av politifolkene anledning til å fortelle hva som egentlig skjedde, og at de hjalp med å dekke over saken. Da valgte taushet framfor ærlighet.

Hva er verdien av politiets rapporter som Elden snakker om? Verdien av de er NULL. Fordi det er allerede klart at rapportene er et falsum.

Her virker som både advokat Elden og leder i Politiets fellesforbund, Unn Alma Skatvold forsøker å snakke saken ned og dempe alvoret i saken. Hva kan rettferdiggjøre en slik voldsorgie som vi har beviser på starter fra politiets side? Ingenting slik jeg ser det, siden politiet selv eskalerte situasjonen og startet voldsbruken.

Det er nesten skremmende at ingen har gått ut offentlig og tatt avstand fra disse handlingene politiet har begått i saken. De er heller vage og snakker om rettssak. I mellomtiden er ingen sparket og kun 1 politimann tiltalt.

Hvordan kan kun 1 politimann være tiltalt når samtlige politifolk på stedet har begått grove forbrytelser og tjenesteforsømmelser?

Og om noen trodde jeg spøkte med mafia paragrafen, nei jeg gjorde ikke det. Både antallet lovbrudd begått av politiet denne natten, omfanget av lovbruddene og måten de bevist og med makt slettet beviser tilsier de opptrådte slik at de av lovens bokstav er å regne som mafia.

Jeg avslutter med en kommentar på ennå et sitat fra Skatvold:

Lederen i fagforeningen er imidlertid opptatt av at det generelle inntrykket ikke er at tilliten til politiet er svekket. Hun er likevel forberedt på at politivold-saken er noe Politiets fellesforbund må forholde seg til fremover.

– Vi jobber hele tiden for å trekke frem hvor fantastisk mye bra jobb norsk politi gjør. Både den tilliten vi har, kompetansen og statusen og det er jobben vår som fagforeningen å belyse det. Samtidig skal vi være med å utvikle politiet. Når jeg så den videoen, visste jeg at det ville påvirke jobben.
Vis hele sitatet...
Jahavel? Fra der jeg står virker det som brannslukking. Jeg hører mange som nå er blitt både skremt av saken og som har mistet mye av tilliten til politiet. Og for hver dag som går det ikke det taes grep, eller ingen flere blir tiltalt så øker frustrasjonen og tilliten minsker dertil.

De skal få en skikkelig jobb med å polere bort ripene etter denne saken.
Sist endret av _abc_; 6. mai 2023 kl. 20:59. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.