View Single Post
Queen of Blades
Jonta's Avatar
DonorCrew
Orddelingsfeil ser jeg skrekkelig få av. Nå leser jeg jo for det meste på Internett, og der er det generelt uvanlig å dele ord, så det er mulig dét er med på å forklare det.

Det ser dog ut til at denne diskusjonen dreier seg om særskriving av sammensatte substantiv, og dét finner vi masse av.

RonaTa og dere andre der ute med omtrent samme synspunkt; jeg forstår holdningen deres, men ofte endrer slike feil meningen på det man prøver å uttrykke, som allerede bemerket flere ganger i denne tråden.

Joda, man kan ofte tolke seg fram til hva noen mente til slutt, men det er unødvendig slitsomt. På Internett for eksempel, er det ofte én person som skriver noe, og mange som leser. La den éne gjøre ekstra innsats, slik at de mange slipper.

http://www.ecollo.com/image.axd?picture=orangutan-baby-435345jhgfjg.jpg

På fora, bloggkommentarer og andre steder der mange skriver, ødelegger det flyten når man leser: Bra norsk - bra norsk - bra norsk - bra norsk - lobotomert orangutang som hakker i vei på tastaturet i håp om å få drueklase eller orgasme - … føkk, kommet helt ut av flyten. JÆVLA ORANGUTANGER!

Angående hvordan man lærer «kidza» hvordan de kan unngå å fremstå som useriøse tullinger mtp. særskriving ved sammensatte substantiv: Jeg tror mange skjønner poenget etter å ha blitt påpekt morsomme (evt. tragiske, alt etter humør) eksempler, som t.d. «Ananas ringer».
  • AMO.no - Klarte å få til navnet sitt feil, men får hvertfall frem budskapet.
  • Side - Googlet «orddelingsfeil»
  • ++
Heisann! Hva med å gi dem i oppgave å finne orddelingsfeil ute i verden? På Internett, i butikken, på TV og slik? Ti stykker finner man lett! Og så skal de komme på skolen neste dag og fortelle hva de fant, og hva som er riktig måte å skrive det på.

tl;dr: LOLFAIL – Respect maffakka! – JÆVLA ORANGUTANGER! – Learning by lolling