View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg ville betraktet "legalisert" særskriving som en enorm regresjon for det norske språket. Kanskje byttet til engelsk på heltid.

Reglene i språket vårt gjør det til det det er, og det er stort sett lite grunn til å harselere med dem. Videre er det en god grunn til at de er der. Ta de to helt forskjellige ordene "et" og "ett" som eksempel. Hvis man ikke skjønner hvorfor disse to har helt forskjellige betydninger og implikasjoner for resten av setningen:
"Han gav meg et eple." / "Han gav meg ett eple." (Andre setning: "ett" stjeler trykket i setningen - vi får et veldig tydelig fokus på mengde. Ikke to epler. Ikke 94,2 epler. "NØYAKTIG ETT!")
Som du ser, er det en nyanse mellom et/ett, og en ganske viktig en. Disse nyansene er viktige for et språk: de gjør det lettere å uttrykke ting uten å bruke lang tid på å forklare dem. Det vil si, så lenge ikke idioter begynner å blande helt separate ord slik at de mister disse nyanserte betydningene. Da ender vi opp med et fattigere språk, og det finnes ingen god grunn til å la et språk utvikle seg i den retningen.

Det er også derfor orddeling og særskriving ikke bør forekomme: de kan koste setningen betydningen sin, eller i det minste den grammatiske integriteten, og forverre språket litt etter litt. Det er bare ikke sånn at ananasen ringer deg, eller at du står i fare for bittskader når du åpner en tunfiskboks. Det er så enkelt som at ord er satt sammen fordi de hører sammen - dette er ikke engang en nyanse, men en viktig del av språket. Ordet "grillkull" og setningen "grill kull!" BETYR ikke det samme. Det første er et helt normalt substantiv. Det andre er en kommando til å grille kull, noe som ikke gir spesielt mye mening. Derfor uttaler vi de to forskjellig, og skriver dem forskjellig. Vi skal i hvert fall gjøre det.

Jeg merker på meg selv at jeg blir litt fordomsfull til tider. Ikke på grunn av "ytre" faktorer som utseende, osv., men rett og slett basert på hvor bra noen behersker språket. Jeg synes personer som skriver dårlig virker korttenkte. Hvorfor skal jeg ta noens synspunkter seriøst hvis de ikke gidder formulere dem skikkelig? Tar det seg bra ut å skrive som en barneskoleelev? Nei. Noen har en unnskyldning, andre er rett og slett for late til det, eller for uengasjerte. Andre har det rett og slett litt drøyt mørkt på loftet. Uansett tar det seg nokså dårlig ut.