View Single Post
AndreasS Photography
MrNorUe's Avatar
586
Når på døgnet skjedde denne vekter-overraskelsen?

Her er en tråd fra et annet forum som tar for seg noen lover og regler om det å gå inn i forlatte hus og ta bilder. Litt uklare disse lovene i Norge føler jeg. I mange andre land ser man ikke på en slik "trespassing" som så alvorlig så lenge man ikke ødelegger ting av verdi og bryter seg inn, men hvis man ikke fjerner seg etter anmodning av eier kan man få bøter o.l. Tror ikke den juss diskusjonen kom til noen konklusjon...

Skjønner eiere av forlatte steder som Lier ikke ønsker at folk skal skade seg der inne. Men man går jo inn der på eget ansvar og kan ikke tenke meg at noen saksøker Lier sykehus hvis noe skjer der inne. Litt selvinnsikt bør man ha når går rundt slike steder. Tagging og hærverk er også en utrolig uting som også bidrar til økt vakthold tenker jeg.

Jeg har tidligere blitt kontaktet av eier av et sted jeg la ut bilder av som hadde "blitt tipset av politiet om bildene mine". De ønsket det fjernet i frykt for at folk skulle gjøre hærverk og okkupere. Litt teit med tanke på at det ofte står skrevet om sånne steder i lokalaviser og på nettet generelt, så tror ikke mine bilder har så mye å si. Men jeg var ryddig og tok bort bildene og alt var greit. De var forståelsesfulle for at jeg ikke hadde rørt eller ødelagt noe. Usikker på om politiet virkelig var inne i bildet eller om det bare ble brukt som en trussel.