View Single Post
Jeg tror på darwinismen, altså naturlig seleksjon ved at de best tilpassede individene innen en populasjon til enhver tid har en større sjanse for å etterlate seg nye avkom enn et gjennomsnittlig individ. Det handler om å bringe genene sine videre og å gi barna sine best mulig fundament og forutsetninger for å lykkes i livet.

En trygg og god oppvekst og utdanning er slik jeg ser det inngangsbillett for å lykkes i dag. Det skapes et sosialt skille i samfunnet enten man liker det eller ei, og de med utdanning er de som vil ha størst forutsetning for å klare seg greit på grunn av at de som regel får en trygg jobb. Allerede ser vi tegn på at dem som faller ut av skolen i ung alder eller havner i dårlige miljøer sliter med å få jobb og bosted. En slik seleksjonsprosess er dagens tilpasninger i arten, og når jeg leser igjennom tråden finnes flere eksempler hvor man ikke vil ha barn siden man er i en "skyggeside" av hva dagens samfunn forventer seg.

Det gjelder å følge strømmen skal man lykkes, med mindre man besitter talenter og ressurser over gjennomsnittet. Skolen blir viktigere enn aldri før og dropper man ut sliter man. Velger man å ikke videreføre genene sine er det en ærlig sak, det er ingen grunn til å sette barn til verden uten å følge dem opp, men med gode verdier, riktig utdanning og fokus kan man bidra til at ens gener blir en del av morgendagens elite. Man kan være så uenig som helst, men samfunnet vårt blir tøffere og tøffere og det gjelder å opprettholde fasaden ellers er har man tapt.

Og ja, det koster å ha barn. Det går på tid og penger, men tanken på å ha sine egne rundt seg når en selv blir gammel gjør det til ei god investering. Man må bare sørge for å investere nok omsorg og kjærlighet når de er barn så de gidder å henge rundt deg den dagen du selv blir gammel. Å bli foreldre er nemlig ikke for hvem som helst.

Edit: skrivefeil
Sist endret av Onkel Leif; 25. januar 2015 kl. 13:11.