View Single Post
Som BI-student har jeg naturligvis snakket MYE med næringslivet om hvordan de stiller seg til BI-utdannede vs. NHH-utdannede. Min erfaring er at tidligere BI-studenter (særlig utbredt i meglerbrasjen og andre finansielle sektorer) liker BI-studenter, og tidligere NHHere liker NHH-studenter. Merk deg likevel at erfaringen tilsier at NHH fokuserer på en langt mer teoretisk utdannelse som gir en bedre analytisk kompetanse, mens BI retter seg mot praktisk anvendelse i bedriftssammenheng.

Skill også mellom siviløkonom-studiene og bachelorstudiene i økonomi. Både NHH og BI Nydalen tilbyr begge former for økonomistudier, og du stiller nok ikke i et dårlig lys med noen av disse.
wkLs påstand om at BI ikke er anerkjent internasjonalt er nytt for meg. Norwegian School of Management er godt profilert i utdanningsmiljøene internasjonalt og har med sin satsning på å utdanne økonomer som fungerer i praksis høstet god cred ute i den vide verden.

Jeg blir også lei av det uendelige "alle kan studere på BI bare man betaler nok"-utsagnet. Ja, BI slipper som regel inn alle som har over 35 studiepoeng (med unntak av sivilkøkonomstudiet hvor kravet er langt høyere og med et krav om B/C i snitt i økonomifagene for å kunne ta masteren), men skal man fullføre er det ikke noe lettere enn f.eks NHH. Det å komme seg gjennom studiene er ikke det samme som å komme seg inn!

Jeg trives godt på det som nå er en av Europas største vitenskapelige handelshøyskoler.
Statistikk tilsier også at 96% av avgangselevene ved BI er i jobb etter 6 måneder, noe som tilsier at næringslivet virkelig liker BI-studenter. Men vurderer du ingeniørfag vil jeg på det sterkeste anbefale NTNU i Trondheim. Dog er det mange som enda mener de mistet litt anerkjennelse da de smeltet inn NTH i NTNU, men fremdeles er dette ingeniørvuggen i landet med et godt etablert men voksende forskningsmiljø rundt universitetet.