View Single Post
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Jeg driver å øvelseskjører fortiden, og begynner å bli lei av å bremse ned til 20 km/t hver gang jeg kjører forbi en vei som kommer fra høyre(det er dårlig sikt i 95% av tilfellene). Så jeg tenker.. hva er vitsen?

[…]

Istedenfor at jeg da må lete etter veier på høyresida og bremse ned hele tia, kan jeg kjøre chillern bortover veien og heller tenke på andre farer som fotgjengere. Biler som skal inn på en annen vei fra min høyre viker da for meg, men det er da mye bedre enn at jeg må halveis-vike hver eneste gang jeg kjører forbi en vei hvor det mest sansynlig ikke kommer biler en gang...
Vis hele sitatet...
Det beste motargumentet mot hele din diskusjon er i første setning: "Jeg driver og øvelseskjører fortiden".
Med andre ord er du en relativt uerfaren og antageligvis ikke så veldig flink sjåfør ennå. Dette er ikke en kritikk av dine evner som sjåfør, men mer en påminnelse om at ferdighetene både i det å lese farer, trafikksituasjon og trygghet på egne evner kommer til å utbedre seg dramatisk over de første 5-7 årene etter at du har kjørt opp.

Vikeplikts-"problematikken" er løst forskjellig i nesten alle land du titter på, fra full stopp (og right on red) til mini-roundabouts og fokus på flyt. Av de forskjellige landene jeg har kjørt i så vil jeg si at ingen av løsningene presenterer seg som "overlegen" den norske løsningen.
De har alle fordeler og ulemper.

Hvis du må, som du sier, "leite etter veier på høyresiden" - så har du for å si det litt skarpt - ingenting på veien å gjøre. Din jobb som sjåfør er å holde oversikt over trafikkbildet rundt deg. Det kunne like gjerne være et barn, dyr, hinder som kom ut fra høyre eller venstre forann deg. Det handler ikke om å leite etter andre farer, men å holde oversikten over alle farer. Bilkjøring blir ikke noe mer plankekjøring om du laster årvåkenhetsansvaret over på de andre sjåførene.

Det er kjipt å kollidere uansett om det er du eller den andre som bryter vikeplikten.