View Single Post
Sitat av Frufsa Vis innlegg
Tror ikke du helt har fått med deg alt jeg har sagt gitt.
Jeg har sagt av overflate ikke er alt, det er andre ting som spiller inn også. Noe som er helt reelt. Selfølgelig er overflate viktig, veldig viktig, men det er andre faktorer som også spiller inn. Jo mindre kjøleren blir, jo mer spiller disse faktorene inn. Og jeg vil etter bilder å bedømme påstå at overflate arealet, som er det du mener har alt å si, er relativt likt på de 2 kjølerene. Antaglig vis litt mer på windforce, men ikke sinsykt mye.
Og om man vil kjøre kortet vifteløst har man antaglig vis mange ganger mer å tjene på å finne ett kabinett med invertert hk plate, slik at lufta faktisk har noe å flyte opp til, og ikke bare stiger rett opp i pcb'en.

Forøvrig, det å montere d15 feil vei for å kjøre den passiv tror jeg faktisk man bare kan drite langt i. den er rett og slett ikke desinget slik, og den vil crashe med både ram og vrm heatsinks
Vis hele sitatet...
Tror ikke du har fått med deg alt jeg har sagt gitt... Jeg orker ikke å overforklare det mer, men si at kortet gir fra seg 12W ved idle, det er 12 j/s. Hvis vi hadde fjernet viftene, og bare latt kortet kjøle passivt ville vi etter en stund oppnådd noe som kalles termisk likevekt. De forskjellige temperaturforskjellene målt på forskjellige plasser i kjøleren ville vært veldig små, fordi alle materialene (kobber, aluminium etc.) leder varme så enormt mye bedre enn luft. Luft er i praksis en isolator, den har EKSTREMT dårlig varmeledningsevne i forhold til de andre involverte faktorene, og nettopp derfor vil dette være der du vil finne den soleklart største varmeforskjellen (og etter hvert den eneste (man vil alltid finne mikroskopiske forskjeller andre steder), om man hadde fortsatt å øke effekt til deltaT var stor nok mellom kjøler og luft.

Kan jeg bare spørre deg rett ut; hvilken utdanning har du som er relevant til termodynamikk? Kan du lage en (helt) enkel analog strømkrets som er er analogt til dette?

Jeg mistenker at du aldri har regnet på overføring av varmeenergi, har jeg rett? Eller kan jeg gi deg en oppgave og forvente at du klarer den fordi du har så god forståelse? Det du sier om å snu hovedkortet vil f.eks ha veldig lite å si. Luften har fortsatt ikke "fri ferdsel" gjennom kjøleribben, og vil bli stoppet av PCB.

http://bildr.no/image/MUJGZ0lW.jpeg

Ser du hvilken vei pilene går? De viser luftstrøm, og retning. Avhengig av om hvor "tett" det er bak (la oss anta at det er helt tett noen steder for eksempelets skyld) vil et slikt design gi flere "kanaler" der luften kan "flyte" og unnslippe.

Husker du skjermkortkjøleren du anbefalte i første post?

http://bildr.no/image/dzgydmRq.jpeg

Og så har vi Windforce x3:

http://bildr.no/image/V09LakNG.jpeg

Sånn sett bort fra at de to designene er rimelig like (selv du kan ikke nekte på det) så ser du at begge vil ha et lite "tomt stykke" i enden der PCB ikke vil dekke for kjøleribbene, og luften kan flyte rett gjennom uten å etterpå måtte flyte over PCB?

Det du har sagt er f.eks:

Også bytter du til dc2 som er stillere. Det phish balber om gir ikke mening, kortet er montert med vifte ned i kabinettet uansett, og luft går dit den flyttes, samme om den er varm eller kald
Vis hele sitatet...
...som er helt på jordet. Det siste du skriver er direkte feil, og strider mot den ideelle gassloven og all forståelse av fysikk. Enten har du ikke forstått noe av PV = nRT, eller så har du aldri lært noe om det. Begge deler er helt greit, men du bør være litt mer forsiktig med å uttale deg om ting du overhodet ikke har greie på..

Og litt mer:

Her er Asus sin kjøler:

http://bildr.no/image/aWFJU01Z.jpeg

Jeg sier ikke på noen måte at det nødvendigvis er et dårlig design, bare at jeg er 99% sikker på at WF er et bedre hvis hovedpoenget er passiv kjøling det meste av tiden. Asus har valgt en annen vei for luftstrøm, som er helt greit, og prøver å lede noe av luften ut av kabinettet i bakkant.

"Problemet" med ASUS sin kjøler er som sagt at den er mye mindre. Større kjøler og større kjøleareal = bedre passiv kjøling, stort sett.

Hvilken kjøler ligner mest på den du selv anbefalte i første post?

Ellers er det interessant at den eneste av oss som har postet noe konkret om våre resultater innen våre respektive prosjekter innen "stille PC" Du snakker ofte om ting som stillere på grunn av vifter, implisitt at du faktisk bruker vifter for kjøling. Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvordan du klarer å lage så mye støy i kabinettet ditt at du må ha på spikes for å bli kvitt det

Jeg hadde også en mCubed T-Balancer i "gamle dager" (2004), da en ekstern automatisk viftekontroller var en nødvendighet for å få til et velfungerende "dynamisk" system som tilpasset viftehastighet etter målte temperaturer. Denne funksjonaliteten er heldigvis innebygget i nyere teknologi, og som sagt har de fleste high-end hovedkort (og forsåvidt skjermkort) en god nok viftekontroller til at man ikke trenger slikt om man velger de rette viftene. Jeg har som sagt bare to vifter som eneste bevegelige deler i min PC. Hva har du?
Sist endret av phish; 15. mai 2014 kl. 20:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.