View Single Post
Dette går direkte på kapitalisme. Butikken har et produkt og vil selge dette til høyest mulig pris. Det er for butikken ingen overraskelse at det er ekstra stort salgspotensiale i juletider, og vil dermed kunne tjene mer penger til sine eiere ved å sette opp prisen i denne perioden. Risikoen for at kunder ikke handler som en følge av prisjusteringen er minimal, og derfor er det stort sett kun gevinst for eierene å gjøre dette. Alle ansatte jobber pr definisjon for sine eiere.

Kundene på sin side er overraskende blinde, og kravstore, når det kommer til pris. De fleste forventer at butikken har minst mulig inntjening på produktene de selger, at priskurven kun er synkende fra produktet blir lansert til det blir faset ut og at enhver butikk skal yte best mulig service for minst mulig penger.

Når eg da leser at dette skal være uetisk så lurer eg litt. Er kundene tvunget til å handle i perioden med høy pris? Er prishistorikken skjult? Er forbrukerene forhindret fra å sjekke prisen hos konkurrentene? Fører Elkjøp kunden bak lyset på noen måte når alt kommer til alt?

Eg kan forstå at folk ikke liker praksisen, men det er heller ikke alle som liker Justin Bieber. Det betyr ikke at de som gjør det tar feil. Men uetisk? Nei det er å overdrive. Mener eg.

Om kunder føler eg kjøpepress og desperasjon og dermed "tvunget" til å handle et strykejern til dobbel pris så har de ingen andre enn seg selv å takke.

Og har du et problem med måten eg skriver på her, eller kritikk, så gi meg beskjed eller send meg en PM så eg kan forbedre meg