View Single Post
Sitat av Badassjack Vis innlegg
At bibelen er fra Gud er en antagelse.
Vis hele sitatet...
Hvis Bibelen er fra Gud, hvorfor er den da så smekkfull av umoral og historier som ikke henger på greip? Er det for å lure mennesker som verdsetter vår, i de religiøses øyne gudegitte, rasjonalitet og kritisk tenkning som har vist seg å fungere perfekt på alt annet, til å ikke tro på han, slik at vi ender i evig fortapelse?

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Men sklir ikke dette litt ut da? Jeg vil bare få lov til å tro hva jeg vil.
Vis hele sitatet...
Unnskyld at jeg er noe skarp her nå, men dette er en latterlig ting å si. Hvem her har forsøkt å nekte deg å tro på noe? Hvordan i alle dager skulle noe slik foregått? Du har religionsfriheten til å tro hva du vil, men du har ingen frihet fra kritikk. Du har også frihet til å synes og ytre det du vil innen politikk, men hvor urimelig hadde du ikke fremstått om du mente du skulle slippe å få dine politiske oppfatninger utfordret? Når du i tillegg poster dine meninger på et diskusjonsforum, som attpåtil er for vitenskap og forskning, hvor retningslinjene eksplisitt presiserer at alle hypoteser er åpne for kritikk, må du sannelig forvente å bli både utfordret og motsagt.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Derfor svelger jeg boken som god fisk uten å tenke så mye på det. Fokuserer mest på frelsen og det som jeg synes virker relevant. Hvor stor grad jeg tror på de partene som skurrer er noe annet, for det er ikke det evangeliet handler om.
Vis hele sitatet...
Du snakker jo i mot deg selv her. Enten tar du hele boken som god fisk, eller så er det deler av den du ikke tror på. Det er altså deler av den du ikke tror på – som eksemplene jeg kom med for noen poster siden – samtidig som du mener Bibelen kom fra Gud. Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne skrikende åpenbare selvmotsigelsen er nødt til å gnage kraftig på ett eller annet nivå når religionen ser ut til å ta en del fokus i livet ditt. Andre åpenbare problemer, som det ondes problem og at barn i andre deler av verden blir dømt til evig fortapelse fordi de aldri har hørt om han og blir drept av naturkatastrofer han kan forhindre, er jo også nødt til å forårsake kraftig kognitiv dissonans. Og det kan jo ikke være behagelig å leve med.

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Intet menneske kan tro(i den grad at man er overbevist) med hele seg på alt som står i bibelen, men jeg liker å si at jeg tror på det.
Vis hele sitatet...
Hvorfor liker du å si det hvis det ikke er sant?

Sitat av Badassjack Vis innlegg
Jeg tror Jesus slipper oss inn selv om man ikke er overbevist.
Vis hele sitatet...
Hvorfor slipper han ikke inn oss som ikke tror i det hele tatt, men lever gode og etiske liv? Hva galt har vi gjort?