View Single Post
LEIK
Pope's Avatar
Trådstarter
Jeg tror fremdeles at den største utfordringen må være å lage et system hvor laseren ikke nødvendigvis må treffe rett på sensoren. Det kan hende at det fungerer bra på lang avstand, hvor laseren blir lite fokusert (større prikk), men på kortere avstand er det jo ønskelig at laseren kan utløse sensorene selv om den treffer midt mellom to sensorer.

Jeg snakket litt med slashdot om dette på PM, og han foreslo at man kunne bruke en kombinasjon av laser og IR.
Jeg tenkte at dette må være unødvendig vanskelig, siden forsvaret har funnet en løsning med kun laser, men om dere ser på bildet i første post, så kan det se ut som at det er to hull foran på senderen som er montert på løpet.

Det kan jo hende at det faktisk er tilfellet at det bruker både laser og ir.
Hadde jo vært fint om noen her kunne bekreftet/avkreftet det.

Dette kan se ut som en eldre, og slightly tyngre modell.


Det skal sies at jeg aldri har sett et slikt system og at det jeg snakker om som "senderen" på det første bildet ikke er noen sender, men kanskje noe som hører til våpenet :P

Jeg skrev forresten tidligere at sensorene i Saab-systemet plukker opp laser som treffer nære soldaten og høytaleren som soldaten har på kroppen lager "suselyder" som skal høres ut som kuler som sneier han.

Etter å ha sett på dette bildet, lurer jeg på om det kanskje bare er tull.
Offiserer som ikke er med i "spillet" har en håndkontroll som de kan bruke til å "drepe" eller "skade" soldatene med. Bildet viser en slik håndkontroll og man ser at den ene innstillingen heter "nr miss (near miss)".

Hvis det er tilfellet, at håndkontrollen sender laser med egne bølgelengder som sensorene oversetter til near miss, er hvertfall den myten busted og jeg er ett skritt nærmere løsningen. Systemet krever altså sannsynligvis direkte treff likevel.
Sist endret av Pope; 3. mai 2015 kl. 20:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.