View Single Post
Hadde det lignende selv, men mor og far vred det til: Hvis du sier nei til noe vi ber deg om så får du ikke penger denne måneden..
Noen måneder var det bare å bære ved, andre måneder betydde det vaske rommet mitt, skru av datamaskin, gå ut, dra i bursdag/begravelse/bryllup, osv.

Jeg "vet" at foreldrene mine er noe av det beste menneskeheten har å by på, og jeg tror derfor andre foreldre vil gjøre den samme feilen.
Altså hvis du gir 20kr for å bære ved og 100kr for å vaske huset, så kan det jo friste å gi 50kr for å være ute eller dra i selskap.
Noe som kan gjøre at sånt forbindes med jobb, eller i mitt tillfelle at ALT jeg ikke velger selv forbindes med jobb..


Jeg fikk jo en bestemt sum per måned,
men om jeg hadde fått 100kr uansett hva jeg gjorde eller penger som "passet" til jobben,
Så tror jeg at jeg hadde valgt jobbene jeg ville gjøre utifra betalingen.

Og om du først har begynt å velge jobbene du vil gjøre hjemme utifra hva du får betalt..
hvorfor ikke undersøke hva som trengs mest, også streike..
Ingen av mine foreldre kunne bære ved,
hadde jeg absolutt nektet dette kunne ikke de varmet huset,
og de hadde måttet tvunget meg til å hente ved eller ringe noen andre som kunne gjøre det..
Det ville jo gitt meg en ganske sterk forhandlingsposisjon,
og jeg kunne presset foreldrene mine for penger på samme måte som man kan presse en arbeidsgiver..


Jeg syns måten mine foreldre gjorde det på var veldig lur, hvis de hadde latt vær å overbruke det.
Men jeg er redd for at hvis du gjør det på noen annen måte,
f.eks. fast lønn per oppgave eller lønn etter hva oppgaven er,
så vil du gi barna/slavene dine for mye makt..