View Single Post
Uvaksinert 👍
Googler man litt finner man dette, ser her at man spør hva høyesterett vil si, det er vel kjørt en sak hvor ett bilverksted måtte rette rustreperasjon etter utgått førte 5 år siden man gikk ut fra datoen det ble reparert. Så TS har en knallsterk sak. Problemet er bare at nå når flere får greie på dette så vil prisene gå opp siden man må tjene inn det tapte. Så egentlig burde vi jo ikke hjelpe TS til dette, men selgere bør settes på plass så jeg gjør det alikevel.

"Jeg har funnet litt støtte i juridisk teori: Erling Selvig skriver i "Kjøpsrett til studiebruk" (3. utgave)s. 264:

"Mener forbrukeren at det foreligger mangel ved den avhjelp selgeren i sin tid sørget for, må han ... gi selgeren melding (reklamere) etter reglene i fkjl. § 27. Den absolutte reklamasjonsfristen på to eller fem år skal i så fall regnes fra tidspunktet for avhjelp og ikke fra den opprinnelige leveringstid."

Han støttes av FTU: "Jeg er nokså sikker på at dersom hele varen omleveres, løper ny frist av samme lengde som den opprinnelige. Dersom bare en komponent av varen byttes, er jeg mer usikker, da jeg er i tvil om vi har noen praksis om slikt delvis bytte. Det jeg tror, er at dersom det er en vesentlig komponent, f.eks. en harddisk, så løper ny frist av samme lengde for denne komponenten, men ikke for resten. Det blir naturligvis da et poeng å kunne definere en vesentlig komponent, men det kan jeg ikke gå nærmere inn på her."

Det er klart at FTU sin lovtolkning ofte er meget tvilsom og usikker, men da Erling Selvig støtter denne - må nok løsningen helle mot min påstand. Det er et poeng at vi ikke har noen dom på tilfellet, og hva Høyesterett ville kommet til er usikkert. Jeg mener dog at de beste grunner taler for at reklamasjonsfristen begynner å løpe på nytt ved omlevering. "

"Hagstrøm, kjøpsrett, nederst på side 189:
"Dersom selgeren har levert ny ting (omlevering) eller skiftet ut 'vesentlige komponenter' i tingen før den absolutte reklamasjonsfristen utløp, er det forarbeidenes forutsetning at det løper en ny, absolutt reklamsjonsfrist.""