View Single Post
Sitat av Sky Vis innlegg
Jeg skrev imidlertid ingenting om gener innledningsvis. Jeg skrev kun at "Det er en øvre grense for hvor mye et virus kan mutere", hvorpå du spurte hvordan det kunne ha seg. I neste innlegg så illustrerte jeg det med å bruke koronavirusets genom uten å tenke videre over at det skulle være problematisk i all den tid vi snakker om et konkret, identifisert, navngitt og sekvensiert virus, og uten å tenke videre over at vi også godt kunne snakke om potensielt milliarder av år med evolusjonær utvikling hvor det blir til noe annet, eller uendelig antall år (hvor grensen for antall mutasjoner stadig er endelig!). Men samma det. Du får ta det svaret som at det var en av flere måter det finnes en teoretisk og relativt irrelevant grense på antall mutasjoner et spesifikt virus kan gjennomgå, gitt en eller annen udefinert men praktisk begrensning i tid og gitt at vi vil snakke om det samme viruset og ikke noe annet. Så får jeg beklage at jeg ikke var mer generell
Vis hele sitatet...
Du trenger ikke å beklage, jeg svarte jo fordi jeg lurte på om jeg hadde misforstått noe om evolusjon, ikke for å kverulere eller sette deg på plass. Jeg forstår at du tok den forenklingen, og at det ikke har noen praktisk betydning, og du oppklarte det i neste post. Det er alt det videre jeg opplever som uvillig vranglesning. Jeg tenkte på livets utvikling på jorda og dets variasjonsmuligheter som uendelig, og lurte på om det var noe ved virus som gjorde at de ikke hadde samme mulighet til å utvikle seg uendelig. Jeg hadde imidlertid ikke dradd tankerekken helt ut til å omfatte hele universet, det var forenklingen jeg gjorde. Jeg har tatt selvkritikk på å bruke ordet uendelig i denne sammenhengen, og sagt unnskyld for at jeg gjorde det. Det var matematisk feil bruk av ordet uendelig. Jeg ligger bokstavelig talt langflat og gjennomgår rutinene mens jeg skriver dette.

Sånn, da hadde det vært hyggelig om noen prøvde å forstå hva jeg snakket om, og kanskje svarte på det, ellers kan vi la det ligge siden det er en massiv avsporing av trådens tema. Alle er uansett enig om at vi ikke kan sitte og vente på at viruset har mutert seg ferdig.