Tråd: Kapitalisme
View Single Post
Oh Lordy Lord
Taake's Avatar
432
Sitat av Nickodemus Vis innlegg
Hvis USA ikke er kapitalistisk, hva er kapitalisme da?

Dette minner faktisk litt om de gamle AKP - erne, når de skulle rettferdiggjøre sin utopi om den "rene" sosialismen. Soviet? Nei, det var slett ikke sosialisme. Utopien, den befant seg fremdeles ett eller annet sted ute i horisonten, der hvor regnbuen sluttet.

At elendigheten er å skylde på en slags korporativ sosialisme som har sneket seg inn, det er nok en påstand som du må lenger ut på landet med. Eventuelt kan du la den bli stående, til den faller på sin egen urimelighet.
Vis hele sitatet...

Kapitalisme i seg selv er et rent og fritt marked noe USA ikke lenger har. Ergo; USA er ikke lenger kapitalistiske. Som nevnt er de korporatistiske, noe som er en lei reaksjon av kapitalismen på samme måte som diktatur er en lei reaksjon av kommunismen - nettopp fordi mennesker ikke er og vil aldri bli perfekte.
Det at de er korporatistiske vil i hovedsak si at staten manipulerer de svære bedriftene gjennom reguleringer og åpner for smutthull den andre veien, noe som vil si at de store bedriftene som reguleres vil ha makt over staten gjennom enorm lobbyvirksomhet og de kan få staten til å innføre reguleringer som vil hjelpe fram denne bedriften ytterligere, og etter hvert føre til at mindre bedrifter og det frie markedet, kapitalismen, dør ut til fordel for den ene store bedriften og et korporatistisk samfunn.

Jeg støtter ikke korporatismen noe særlig mer enn jeg støtter diktatur og kommunisme, men et kapitalistisk samfunn uten regulering i det hele tatt vil ikke åpne for lobbyvirksomhet på samme måte, og korporatismen vil ikke oppstå - noe som er hovedgrunnen til at jeg støtter kapitalismen. Kapitalismen er ikke perfekt, langt derifra, men den fungerer bedre enn de andre økonomiske systemene vi vet om. Det eneste som kan måle seg mot kapitalismen er blandingsøkonomien vi blant andre har her i norge. Problemet med denne er derimot (som jeg nevnte tidligere) at mennesker ikke er perfekte, og når staten har fått noe vil staten ha mer, noe vi allerede merker på alle de statlige reguleringene som går utover så ekstremt mye mer enn bare bedrifter og økonomisk regulering. Staten går mer og mer inn i individenes liv og skal regulere disse da "staten vet best", og ettersom at "mye vil ha mer" gjelder på annet enn bare penger leder dette sakte men sikkert mot diktaturet og full regulering av våre liv. Hipp hipp!