View Single Post
Trådstarter
Sitat av Tynnedekk Vis innlegg
Selvsagt mister han jobben. Uten plettfri vandel kommer man ikke inn på phs, og jeg tar det derfor for gitt at lederne i politiet sier opp ansatte som pådrar seg voldsdommer.
Vis hele sitatet...
Jeg er usikker. Kjenner til et par tilfeller der et par politimenn ble tatt for underslag - og dømt. Ikke store summene men likevel. I tjeneste hadde de fylt egne lommer.

Såvidt jeg vet er begge i full jobb som politi den dag i dag.

Utifra hva jeg kan erindre fra de to sakene så var det slik at det kreves plettfri vandel for å søke seg inn på politihøyskolen. Men derfra og ut vil det være opp til politidistriktet å vurdere om en politimann er skikket til videre politijobb etter soning av dom.

I praksis kan vi kanskje se at mannen får sparken fra sin stilling idag, pga uforstand i tjenesten. Sone dommen også søker seg feks til et politidistrikt som har kronisk mangel på søkere. Få som vil være bygdesheriff? Og kanskje vil politidistriktet da velge å se bort fra dommen.

Med fare for at jeg husker feil rundt saksgangen i disse sakene så tror jeg ikke helt vi kan utelukke at voldsmannen i fremtiden igjen kan gå i uniform.

Selv om en naturlig konsekvens av en domfelling burde være å for alltid miste retten til å jobbe som politi.

Han fremstår som en som gladelig kan ty til vold selv, så at politiet ga han en skikkelig omgang er ganske passende (les; skadefryd).

Det er egt ganske enkelt å unngå klammeri med politiet, det er jo bare å oppføre seg ordentlig og følge loven.
Men jeg skjønner det er vanskelig for enkelte her inne…
Vis hele sitatet...
Vel nå har lagmannsretten slått fast at voldsmannen er skyldig og han er dømt. Jeg håper dommen kan få både deg og alle andre som nesten har heiet på denne voldelige politimannen til å ta en runde med egne tanker og meninger. Vil vi leve i en politistat?

Ser ut til at lagmannsretten har gjort et et godt stykke arbeid og såvidt jeg skjønner så er nå skyldsspørsmålet endelig avklart og det kan ikke ankes til høyesterett. Som i praksis vil si at politimannens voldsbruk var overdrevent og at hele saken burde vært løst på en helt annen måte. Vi må ikke glemme av offerets fortid, navn, og hva han hadde i lommene var helt ukjent for politiet da volden fant sted.

Alt i tingretten sa voldsmannens kolleger at situasjonen eskalerte for raskt og de skjønte ikke hvorfor. Spesielt alvorlig når en tenker på at viktige bevis gikk tapt fordi voldsmannens kollega med makt tok seg inn på et vitnes mobil for å slette et videobevis av en politimann som går berserk. Politimannen som slettet bevis forstod ikke hvorfor ting eskalerte så raskt, men han forstod tydeligvis at viktige bevis var på et vitnes mobil - og med makt tok han seg inn på mobil - uten lovhjemmel og slettet beviset mot sin kollega.

Så rundet politiet av skiftet med falsk anmeldelse, og samkjørte og uriktige rapporter av hva som hadde skjedd.

Uten video fra overvåkningskamera på Esso ville politimannen aldri blitt dømt og voldsbruken ville aldri blitt kjent. Nå foreligger det en dom, la oss håpe og tro at dette blir en rettesnor for etaten fremover. Og at alle i uniform blir mer bevist på hva som er akseptabel måte å løse situasjoner på.

En ting som er viktig å huske på er at voldsbruken til tross så overlevde offeret. Det var faktisk ikke gitt når en ser hvor mange slag med politikølle han fikk i hodet. Og vi vet jo heller ikke hvordan offeret takler dette på over tid. Det er jo ikke utenkelig at det oppstår senskader som i verste fall gjør at offeret aldri kommer seg i arbeid eller kan leve et normalt liv. Folk reagerer forskjellig på vold, og selv tøffe drittsekker kan knekke sammen og bli mentale vrak etter skambank.
Sist endret av _abc_; 3 uker siden kl. 18:43. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.