View Single Post
Sitat av fetter Vis innlegg
Flere grunner:

1. Fordi, noe politiet vet like godt som helsepersonell, at straffeforfølging ikke har noen som helst effekt på narkomani. Det å straffeforfølge rusmiddelbruk er i utgangspunktet en forebyggende strategi, ikke løsningsrettet metode å avruse tunge narkomane på.

2. Politiet har begrensede ressurser, og prioriterer (i mer eller mindre grad) deretter. å bruke penger på å forfølge og bure inne hver eneste fågel med knekk i knæra i Oslo hadde sprengt budsjettet rimelig kjapt, og forhindret at politiet bruker tid og penger på alvorlige forbrytelser.

Det virker som du er under det inntrykket av at politiets fravær er det eneste som forhindrer disse menneskene i fra å komme seg ut av rusmisbruket sitt. Jeg tror du bør sette deg mer inn i hva det vil si å være narkoman, hva som kan bringe deg dit, og hva som virkelig hjelper. Her har du tydelig lite innsikt.
Vis hele sitatet...
Hvordan kan det virke sånn når jeg har ramset opp flere ting jeg mener skal til? Da har du ikke lest alt jeg har skrevet! Litt dumt å si at jeg skal sette meg inn i noe, når du overser halvparten av mine meninger. Mulig jeg ikke har verdens beste innsikt når det gjelder hva som skal til for å få de på rett kjør igjen, men det er nå nettopp derfor jeg diskuterer også, for å få mer innsikt. Har da aldri påstått at jeg er noen ekspert jeg. Jeg lufter bare tanker jeg har, og det bli litt mye om det med politiet. Som jeg har nevnt tidligere, det virker ikke som de narkomane får god nok hjelp i helsetjenesten , og derfor synes jeg det er dumt at politiet også velger å overse. Og som jeg også har skrevet, det virker som alt handler om penger.

Du skriver at de ikke kan bure inn alle, og så klart ikke. Det var snakk om de tyngste narkomane som tydeligvis ikke klarer å komme seg ut av miljøet, som bare kommer til å fortsette i den samme banen, og som ikke kommer til å klare å ta i mot hjelp frivillig.

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Siden det handler om penger, burde vi jo bruke disse pengene på hjelp og oppfølging hos helsevesenet, ikke på at politi- og fengselsvesen. Hva tror du er sunnest for et sivilisert samfunn?
Vis hele sitatet...
Ja det burde vi absolutt! Men det er ikke alle som er like villige til å ta i mot hjelp. Det er vel frivillig, er det ikke? Man tenker vel ikke like klart når man er tungt narkoman vil jeg tørre å påstå, og det er vel vanskelig å finne grunner til å komme seg ut av miljøet. Det er som oftest en grunn som ligger bak missbruket. Over lengre tid vil det ikke være noe poeng å bure de inne, men det kan da være en ide hvis de ikke er så villig til å komme seg ut av dette selv. Kanskje de endrer synet og er villig til å motta hjelp når de blir fratatt stoffet som de frivillig kanskje ikke ville gått med på. Det er vel lettere å ta i mot hjelp når man har vært fri fra stoffer over en lengre periode ser jeg for meg.

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Du foreslår altså politikk som gjør at narkomane ender med å gjøre flere kriminelle handlinger? Folk som er tungt avhengige har ikke særlig valg, de må ha stoffet sitt, og pengene kommer inn på en eller annen måte. En avhengig bruker typisk 1.000 - 1.500 kroner dagen på stoff, noe som er langt over hva vanlig arbeidende har igjen etter å ha skattet og betalt regninger. Til sammenlikning koster en fengselsplass ca. 1.500 kroner i døgnet. Igjen er vi tilbake på dette med å dele ut narkotika til de tyngste narkomane. Lovlig stoff koster bare en brøkdel av det illegalt stoff gjør, i tillegg får vi mindre kriminalitet, både ved at det illegale markedet får seg en støkk, og at vi slipper å fengsle narkomane som blir tatt for vinningskriminalitet og annet i sin evige jakt på sin neste dose. På sikt fører amputerte markeder til mindre rekruttering, og at man unngår at tunge narkomane mingler rundt på åpne narkotikamarkedsplasser midt i byen.
Vis hele sitatet...
Men hvordan vil legalisering få de narkomane til å slutte å ruse seg? Skal man legalisere det bare fordi at de narkomane får billigere stoff? Og fordi det blir billigere for oss som et samfunn? Og fordi det blir mindre kriminalitet fordi det plutselig er lovlig?


Sitat av Nichotin Vis innlegg
Jeg er enig i at det er dumt å overse mennesker med alvorlige problemer. Samtidig er det du foreslår å straffe dem istedenfor, noe jeg ikke helt ser logikken i. Se det nederste punktet i dette innlegget, kanskje det går opp et lys for deg.
Vis hele sitatet...
For meg så handler det ikke om å straffe de, men å tvinge de ut av miljøet, for så å gi de hjelp når rusen har gått ut av kroppen. Kommer tilbake til det nederste punktet ditt.

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Kan du vise til land der det har gitt færre tyngre narkomane ved å sende mer politi på dem? Såvidt jeg ser, har blant annet Portugal og Nederland hatt suksess med det motsatte. Aftenposten har en god artikkel om Portugal i denne sammenhengen. Og ikke kom med land der de totalt sett har vesentlig mindre frihet og dårligere levekår enn oss.
Vis hele sitatet...
Nei jeg har ingen statistikk på det. "Når folk ikke lenger frykter fengsel og straff, er det lettere å iverksette tiltak for dem som virkelig trenger det. ".. men vi har jo ikke akkurat noe straff vi heller på de tyngste narkomane, som er den gruppen jeg har hengt meg opp i...og virker uansett ikke som de er så redd for en straff.

Sitat av Nichotin Vis innlegg
Hadde vi brukt mer penger på psykisk helsehjelp for ungdom, bedre oppfølging på skoler, fritidsklubber og andre tiltak som er kjent for å hjelpe å holde unge på rett kjøl, hadde vi hatt færre tragiske tilfeller slik som med hun du kjenner. Istedet sløser vi bort masse penger på «krigen mot narkotika», hvor fokuset i stor grad er straff og utopien om et narkotikafritt samfunn.
Vis hele sitatet...
Jeg er igjen enig i at pengene burde blitt brukt på et bedre helsetilbud, slik at de som ønsker hjelp kan få det. Men som jeg har nevnt flere ganger nå, det er ikke alle som klarer å ta i mot frivillig hjelp når de jevnlig er under rus. Innerst inn vil de kanskje ut av det, men de klarer det ikke.


Sitat av Nichotin Vis innlegg
I det opprinnelige innlegget ditt påstår du at det ikke finnes stoff i fengsel. Nå påstår du at det å putte narkomane i fengsel tar dem bort fra miljøet. Jeg vil påpeke at du viser manglende kunnskaper om tilstanden i norske fengsler, og om hvem som sitter der. Regjeringen har selv publisert «Straff som virker», hvor ett av punktene handler om hvem som sitter i fengsel. La meg sitere den sørgelige statistikken:

30 % har vært barnevernklienter
30 % har opplevd å ha nær familie i fengsel
40 % har ungdomsskolen som lengste fullførte utdanning
70 % er arbeidsledige
40 % lever under fattigdomsgrensen
30 % er bostedsløse
50 % har kroniske sykdommer
60 % er rusmisbrukere

Hvordan mener du det skal hjelpe narkomane å låse dem inne et sted der 60 prosent har problemer med rus?
Vis hele sitatet...
Det finnes andre mennesker som har hatt problemer med stoff ja, og det finnes mennesker med andre problemer. Men de er jo ikke under rus når de er der, det var det jeg mente (skal i teorien ikke være det). Man kommer jo seg ut av miljøet hvor det ruses til en hver tid, og kommer inn i et miljø hvor du ikke er alene om å bli fratatt rusen.

Mulig det er rus i fengsel, men det skal det jo ikke være. Enda et problem man må ta tak i.

Føler det var mye å svare på nå :P *sukk*