View Single Post
Tenkte jeg skulle lage en tråd om dette da jeg ikke har så stort annet å finne på, og i håp om at dere der ute kan lære litt og bruke dette når dere selv kjøper og skal bygge.


Så da skal jeg forklare, og vise med bilder, hvordan jeg bygger en PC.
Man kan se tuts på nettet men tenkte at det hadde vært deilig å få lagt ut denne som er på norsk og på ett nivå som er overkommlig Jeg føler selv dette hadde hjulpet meg bedre enn de spanske folka på youtube, som prøver å snakke engelsk mens de bygger en PC i 1 million kilometer i timen så du må se filmen ihvertfall 100 ganger før du begynner å skjønne. + At du aldri får svar som du kan forstå.

Jeg vil prøve å gjøre det så enkelt som mulig for dere å forstå så er det noe som ikke er forklart godt nok så spør og jeg skal forklare bedre.


Vi kan jo ta noen få ting på starten for å oppklare litt ord så dere skjønner mer.

Først vil jeg bare si at hvis dere syns PCen blei rotete \ dårlig spec så er det fordi jeg byggde til en som skulle kun ha til gaming og smurfing og som ikke kommer til å bry seg i det hele tatt om hvordan det ser ut inni.

Så vil jeg si at manualen er en veldig god venn. Dog har jeg ikke brukt den, men forde. Denne viser hvor ting skal plasseres, noe som er ganske deilig når du er litt frustrert fordi du vet ikke hvor en kabel skal kobles


Jeg kommer til å bruke noen forkortelser, så vi kan jo avklare disse først som sist;

HK= Hovedkort. Alt av komponenter kobles i hovedkortet og det er hovedkortets oppgave å drive disse.
CPU= Også kalt prosessor. Prosessor er hovedregne-/prosesseringsenheten i PCen. Les mer her.
GPU=Skjermkort. Skjermkortes oppgaver er jo som du kanskje vet å driver grafikken. Denne behandler spill, film, bilder osv.
HDD=Harddisk Harddisk er en lagringsenhet. Her lagrer du OS, Film, Musikk, Bilder osv. Ja alt som måtte falle deg inn.
RAM=Minne. Dette er også kalt hovedminne. Jo mer minne jo mer kan du kjøre samtidig.
Når du gjør en ting kan du tenke deg du bruker RAM. Jo mer du klarer å gjøre samtidig jo mer minnet har du.
PSU=PowerSupplyUnit. Denne skal rett og slett gi systemet strøm.


Kanskje litt dårlig forklart men dette skal ikke være for vanskelig. Google om du er mer keen på litt dypere info. Litt vanskelig å forklare merker jeg. Om noen har noen bedre forklaringer fyr løs!

Og til slutt: Det å bygge en PC er omtrent plug and play så ikke være redd! Scroll ned så skal du se!


---


[CENTER]Bygginga.[/CENTER]

Det som er viktig når man skal bygge er jo først og fremst å ha de komponentene du skal ha.
Skal du ha gaming PC så kan du lese min guide, evt den nye guide når den kommer, og httpwhat sin.

Når du har fått mekka komponenter så begynn å pakke dem ut.
Legg dem utover så du har oversikt.


HUSK: Jorde deg er veldig viktig! Dette kan gjøres på flere måter; Man kan få kjøpt jordings ledning du har rundt armen som passer på at du er jorda hele tia, eller man kan enkelt og greit bare passe på å ikke bli statisk. Jeg jorder meg selv i kabinettet og har ikke noen problemer med det.

Pcen jeg skal montere består av:

CPU= AMD 965.
HK= ASUS M4A87TD/USB3.
Kabinett= Cooler Master Centurion.
Harddisk= WD 500GB Black.
DVD brenner= Sony.
GPU= AMD 5770.
PSU= Corsair CX 600W.
RAM= 8GB Corsair 1333Mhz.



Begynner med CPU.

Når du skal installere CPU må du først løfte opp den lille pinnen så CPU kan legges ned i socketen. Hvilken vei du skal legge den ser du ved å sammenligne pilene. Det er en pil på CPU og en pil på HK. Disse skal peke samme vei.



Også skal du feste den. Måten du gjør på det er så enkelt som å dytte pinnen ned igjen til den sitter fast. Du vil merke litt motstand og dette fester CPU.


Neste skritt er å feste CPU vifta. Denne har kjølepasta på seg så ikke tenk på det. Hvis du har en tredjeparts kjøler så kan du sjekke ut H70 guiden min for ett lite innblikk. Omtrent samme prinsipp. Som regel er det veldig godt forklart i bruksanvisninga som følger med.


Måten du fester den til HK på er som enkelt som å sette spora i hakka.


Også strammer du til med strammeren som visst på bildet. Denne drar du over og CPU vifta blir stramma. Også her vil det være motstand å finne.


Også kobler du til CPU Fan strøm. Denne må jo ha strøm. Som regel sitter "strøm uttaket" like ved CPU og er merket med "CPU_FAN".


Neste blir RAM.


Denne trer du ned i spora. Det er ett lite hakk som veileder så du kan ikke sette den feil vei. Du skal trykke den helt ned til de hvite holderne klikker ned. Da sitter den.


Når du skal ha flere enn 1 brikke må du sette brikke nr 2 i samme farge. Da HK mest sannsynlig har Dobbeltkanalsminnearkitektur. Altså to og to.

Så kan du legge HK til side litt. Nå har du festet alt som skal på dette uten om skjermkortet, det fester du når HK er i kabinettet.


Siden jeg ikke kan ha flere enn 10 bilder i en post på jeg legge til resten i ett annet innlegg.
Sist endret av meitemark; 12. september 2011 kl. 18:38. Grunn: gjennoppliving av bilder