View Single Post
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Det jeg mener er at disse separate sjappene for rus bør være åpne til langt på kvelden. Og jeg mener at hvis man først skal tillate alkohol så kan utesteder ha skjenkebevilgning døgnet rundt. Grunnen til at jeg sier dette er at jeg mener det skaper bare mer problemer med å begrense skjenking og åpningstider. Hvis folk vet at de alltids kan få kjøpt seg noen øl ekstra uansett tid på døgnet, så hiver de ikke innpå med smuglersprit, hjemmebrent eller den alkoholen de faktisk har skaffet seg.
Vis hele sitatet...
Jeg skulle gjerne sett noen form for statistikk, eller i alle fall en litt mer utfyllende forklaring, på hvorfor folk drikker mindre hvis tilgangen er større. Jeg ser heller ikke noen klare fordeler med å ta alkohol ut av dagligvarebutikkene. Kan du forklare hvilke positive effekter dette vil ha?
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Ta åpningstider for seg selv. Mange sitter hjemme og drikker, og i Norge er kulturen slik at man går ut litt etter midnatt. Så kommer man ut, er på utestedet en times tid, og så stenger det!(?). Det er jo egentlig bare tragisk. Man skulle jo gå ut for å hygge seg. Hvis man kunne fulgt en mer internasjonal standard, og ikke nordmann pottitt standarden så hadde alkohol vært tilgjengelig i bottles shop mye lenger enn 20.00 på kvelden og utesteder hadde hatt servering hele døgnet.
Vis hele sitatet...
Men hvis folk virkelig synes det er så trist at utestedene stenger bare en time eller to etter de har annkommet, så kan de vel bare begynne litt tidligere på kvelden, slik at de kommer seg tidligere ut? Jeg ser heller ikke hvordan lengre åpningstider skulle føre til at folk drikker mindre, og det er vel fortsatt det som er poenget, er det ikke?
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Grunnen til at jeg er for en slik løsning er at jeg tror det er med på å begrense alkoholforbruket på sikt. Det ville kanskje blitt en bølge med forhøyet konsum en liten periode, men generelt ville folk slappet litt mer av rundt dette med alkohol, og kanskje ikke engang sett på det som det viktigste underveis!
Vis hele sitatet...
Igjen må jeg spørre; hvordan? Hvordan vil denne "løsningen" gjøre at folk drikker mindre?
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Jeg har levd i utlandet en stund, og sett det jeg foreslår i praksis. Det var en langt mer avslappet holdning til alkohol i dette landet på grunn av åpningstider, egne utsalgssteder og vide skjenkebevilgninger. Folk slappet mer av, for de visste at de kunne få tak i alkohol uansett. De behøvde ikke planlegge så mye, og de behøvde ikke å styrte nedpå fordi utsalget stoppet på et visst tidspunkt.
Vis hele sitatet...
Jeg er klar over at man har en mer avslappet holdning til alkohol i en del andre land, men jeg tror ikke det stemmer, slik du sier, at dette er på grunn av egne alkohlbutikker, lengre åpningstider eller utvidet skjenkebevilgning. Jeg tror heller det har med drikkekulturen å gjøre. Jeg siterer deg:
Sitat av JaneDoe Vis innlegg
Her i Norge har jeg inntrykk av at kulturen er preget av å bli mest mulig full.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det skal mer til en utvidet alkoholsalg for å komme denne kulturen til livs
Sist endret av felix_poker; 13. oktober 2009 kl. 12:18.