View Single Post
Sitat av sonmarak Vis innlegg
På enkelte forskningsstudier hvor man har sett på sammenhengen mellom cannabisbruk og schizofreni har man funnet en klar sammenheng. Forskningen har kommet fram til at forekomsten av schizofreni er dobbelt så stor hos cannabisbrukerne (fra 1% til 2%).
Enkelte schizofrene føler at de fungerer bedre under cannabisrus - noe som kan gjøre det fristende å fortsette bruken og muligens forverre situasjonen.

Hvis man ser bort fra de sosiale faktorene ved cannabisbruk finner man generelt små negative effekter lavt cannabisbruk (mindre enn 2-3g pr uke), men det er svært individuelt. Hos gruppen som har et høyt daglig forbruk (2-3g pr dag) finner man en mye større forekomst av psykoser. Det er derimot veldig individuelt når den evt. psykosen inntreffer. Typiske cannabis-psykoser er depresjon, angst, depersonalisering, derealisjon og små vrangforestillinger. Depersonalisering og derealisjon inntrer ofte etter man har kuttet ut bruken av cannabis. Ofte blir skyldes cannabisavhengighet en selvmedisinering-prosess mot depresjontilstander og angst pga. overdreven bruk. Brukeren er ofte ikke klar over situasjonen selv.

- God artikkel i psykologisk tidsskrift.
- Thomas Lundqvuist gitt ut flere artikler om cannabisbruk og cannabispsykoser.
Vis hele sitatet...
For meg er det sjokkerende at folk røyker 2-3g hver uke..
Selv røyker jeg to ganger i helgene, kanskje en gang i uka innimellom, og selv ikke da røyker jeg så mye som 2g alene på en uke.

jeg håper at NÅR det blir avkiminalisert, vil det være veldig strenge regler som holder folk fra å konstant være på cannabis, folk burde respektere det mer, og nyte det, istedenfor å tilpasse livet sitt etter cannabisbruken burde de tilpasse cannabisbruken etter livet sitt.
Sist endret av PerPerPerPer; 1. desember 2011 kl. 20:53.