View Single Post
Utsagnet mitt var nok ikke så gjennomtenkt nei, tenkte mer på hvordan en betrakter matten på videregående.

Matematikken på grunnskolen bygger jo mer på viljen til å jobbe med skole generelt. Matte er vel et av de få fagene der du ikke bare kan flyte gjennom skolen uten spesielt kjennskap og fortsatt bestå. Har vanskelig for å tro at det meste av befolkningen har skikkelig problemer med matten på grunnskolen om de bare jobber litt med den. Sånn jeg ser det bør de fleste komme seg gjennom realfagene frem til videregående uten virkelig store problemer, men jeg har nå vanskeligheter for å se hvordan en kan slite med multiplikasjon eller enkel algebra. De eneste jeg så virkelig sleit med realfagene var de som ofte sleit med skolen generelt, så dette går vel ikke bare på realfagskompetansen.

Et problem jeg ofte merker oppstår er overgangen i realfag fra skole til skole. Overgangen fra ungdomskolen til videregående var hard, og videre til universitetet enda hardere. Vet ikke hvordan skolene koordinerer dette seg imellom, men ved skoleovergangene ble plutselig realfagene unnødvendig vanskelige. Ville kanskje vært en ide å legge 10 klasse matte litt nærmere opp mot den i 1 klasse vgs?

dudee: Ikke gi opp, det blir garantert bedre etterhvert som du blir vant til det. De eneste gangene realfagene før universitetet realfagene virkelig var vanskelige var i overgangen mellom ungdomskolen og vgs.