View Single Post
Jeg er veldig uenig med Fomox.

Som Ivioynar nevner, så har for eksempel Russland en mye større interesse for realfagene, og ikke kom her å si at vi bruker mindre penger enn Russland. Jeg tror derimot det er helt motsatt. Vi har aldri før brukt så mye penger på skole, og aldri før vært så dårlige på skolen. Overall er motivasjonen lik null.

Jeg har diskutert med læreren min om nesten samme tema, nemlig at elever gjør det dårligere på skolen, ergo mindre motivasjon. Jeg tror vi ble delvis enige om at dette er et resultat av for mye makt på skolen for elevene, og for lite makt for læreren. I dag så kan man lage store saker ut av at man får en anmerkning hvis man kommer for seint til timen. Var det slik før?

Jeg mener at pengene går til systemet og ikke læreren. Systemet i seg selv har veldig mye makt, og elever veit hvordan man bruker det, mens lærerne får mindre og mindre makt. Hvor blir det da av disiplinen som, etter min mening, er essensiell for en god undervisning? På dette området støtter jeg lærerforbundet fullt ut! Elever er pliktet til å fullføre grunnskole, og i praksis er de faktisk også delvis pliktet til å fullføre videregående. Lærerne jobber livet av seg for at vi skal få en utdannelse, og det eneste de får igjen er sutrete elever som klager på anmerkninger, fravær og dårlige karakterer. Som om det er lærernes feil?

Det er klart at staten er fullt klar over problemet, men uten å ha satt meg alt for mye inn i temaet, så tør jeg påstå at de prioriterer helt feil. Som sagt så vier de mer og mer penger til utdanning i Norge, men det blir bare verre. Kanskje det er på tide å luke vekk kaffelatte-kulturen og la lærerne bestemme, slik at vi får en ordentlig ordning? Gi så og si ubegrenset med penger til lærerforbundet, å la de rydde opp i rotet som Norge har skapt. Det er tydelig at staten vil fikse det siden de vier så mye penger til det, men på dette området er jeg veldig uenig i regjeringens prioriteter. Ja, det er viktig at eleven er i fokus og at eleven skal ha det bra på skolen, samtidig som han/hun lærer mye, men det er for mye i fokus. Elever skal gjøre lekser, de skal være disiplinerte, og de skal godta de "strenge kårene og forventningene" skolen forventer.

Dette er et velkjent problem, og eneste måten å få orden på rotet er å slå hardt ned på systemet vi har i dag. Skape et bedre lærermiljø, gi mer makt til lærerne, samtidig som at elevene skal ha det bra.
Sist endret av bendiks; 16. desember 2009 kl. 00:11.