View Single Post
Høres ut som du kan like Venstre. Ungdomsfløyen i partiet er ganske pro-EU selv om moderpartiet ikke er det. Kan hende det endrer seg i fremtiden.

Ellers er dette partiet for såkalt sosialliberalisme. Individets rett til personvern, privatliv, osv. dekker tema som datalagringsdirektiv. De er også for konkurranseutsetting av tjenester som staten ikke klarer å dekke. Jeg tenker spesielt på tiltak som de står for i Oslo bystyre. De er også imot datalagringsdirektivet, så de har ivaretatt personvern når det har vært opp til stemming.

Ang. piratpartiet

Jeg mener at dette partiet går inn i en usikker fremtid. Jeg liker programmet deres for "digital revolusjon", men det svarer ikke på OPs spørsmål om andre tema.

Hittil så ser det ut som et liberalistisk kjerneprogram, men jeg vet fortsatt ikke om de er for eller imot konkurranseutsetting etter å ha lest det. Programmet sier ikke noe om det.

Utifra det de allerede har skrevet så står de for streng regulering av staten. At de står for pristak på mobil er et eksempel på ting de mener trenger statlig innblanding. Men de mangler politikk ang. konkurranseutsetting, helsevesen og forsvar. Spørsmålet mitt er, finnes det forskjeller på Venstre og Piratpartiet?

PS Nå for tiden er H og FrP ivrige til å sette NSB i farelys, så det blir nok et tema til valget neste år. Konkurranseutsetting blir dermed et tema som alle partier må ta stilling til.

Sitat av sh0rtie Vis innlegg
...
Hvordan skal dette gjøres? Stabile penger uten inflasjonspolitikk? Ingen EU og EØS, men fortsatt frihandel?
Vis hele sitatet...
De er for gullstandarden. At de er imot EU og for frihandel handler om at de vil at EU skal oppløses men beholde frihandel over grenser.

Pga. meningene om gullstandarden kan jeg trygt si at OP bør ikke stemme for disse menneskene. Det er ingenting mindre sannsynlig enn at Norge og resten av verden vil gå tilbake til gullstandard. Denne debatten tilhører riktignok en annen tråd, men denne saken er et varsellys i politikk fordi det handler om samfunnsøkonomi.

I tillegg vil de ha republikk og, kort sagt, gjøre slutt på kongen i norsk politikk.