View Single Post
Sitat av Alfonzor Vis innlegg
Kan du forklare hvordan kapitalismen er selvdestruerende fysisk og psykisk?
Vis hele sitatet...
Kapitalisme er basert på eskalerende vekst. For å sitere CrimethInc; Capitalism is a pyramid scheme. Dette, når man ikke klarer å koordinere hva man gjør og hvorfor man gjør det, ender til slutt i destruksjonen av jordslige ressurser. Den økologiske og klimatiske krisa sammen med peak oil-problematikk illustrerer dette.

Psykisk var hva jeg prøvde å vektlegge i første innlegget mitt. Det blir abstrakt og vanskelig, men jeg kan prøve å konkretisere det ytterlig. Kapitalisme er basert på en filosofi, som alle andre styresett (føydalismen er basert på religion, absoluttismen på en slags sekulær religion sentrert rundt ekstrem elitisme, parliamentarismen på nasjonalisme og kapitalisme på individualisme, gjerne i en slags merkelig symbiose med nasjonalisme (to fundamentale motsetninger, men det får så være)). Denne filosofien er, etter mitt syn, ikke sunn for menneskesinnet, da den forteller oss at vi er noe vi fundamentalt ikke kan relatere til. Vi er ikke individer. Ikke på den måten individualismen forteller oss, i hvert fall.


Sitat av vdank Vis innlegg
Kapitalisme har løftet folk ut av fattigdom over hele verden.
Vis hele sitatet...
Jasså? Fra hva da? Fra kolonialismen og slaveri? I noen områder har faktisk fattigdommen gått opp siden kolonialismen, good job!

Kapitalismen er ikke en reddende engel, den er i bunn og grunn basert på undertrykking.

PS: Til alle dere som snakker om "ekte kapitalisme", osv. Hvor har dere dette fra? Hvorfor skulle "ekte kapitalisme" funke så jævlig bra? Hvordan skulle man koordinert noe som helst? Hvordan skulle man hindret destruksjon av jordens ressurser? Hvordan skulle man garantert at arbeiderne var delaktige i arbeidsprosessene, følte eierskap til resultatet og levde under gode standarder? Ser dere ikke at kapitalisme akkumulerer makt? I Norge mottar 0,1% av befolkningen (5000 mennesker) 52% av kapitalinntektene!* At det skulle vært mer egalitært i et "rent kapitalistisk" samfunn, ser jeg absolutt ingen grunn til.

*Dvs: inntekt fra eierskap over produksjonsmidler: aksjeutbytte, m.m.
Kilde: FAFO: “Rikdom på nye veier II” (www.fafo.no/pub/rapp/10014/index.htm). 2004."