View Single Post
Det er ikke folkets jobb å passe på, men når man finner ut at det faktisk foregår lovbrudd er det folkets jobb å melde fra. En ting er om det bare er litt rus(mis)bruk, men når det faktisk er noen som snylter på NAV er det en helt annen sak, det er faktisk de som snylter på NAV som har skylden i mye av det forhatte byråkratiet. Derfor ser jeg ikke noen problem med å melde fra, hvis det er mulig ville jeg først snakket med hun som faktisk snylter på NAV enten face to face hvis du ikke er redd for å ødelegge et naboforhold, eller anonymt hvis det er mulig. På den måten har hun i hvertfall en liten stund på seg til å slutte å snylte.

Ellers må jeg bare si at en del av dine (ompapa) argument er helt tafatte, sammenlikne Norge med DDR og kalle det en angiverstat bare fordi noen vil anmelde faktiske lovbrudd? Her er det snakk om svart-hvitt maling på det sterkeste, det er ikke slik at hvis folk forventer at lovbrudd blir anmeld blir det automatisk en angiverstat hvor de som blir anmeldt blir straffet uten lov og dom, man er faktisk uskyldig til det motsatte er bevist. Prøv å se at det er en forskjell mellom en angiverstat og en stat hvor man ikke melder fra om noe.