View Single Post
@paranoy

Du svarer kanskje bare på trådstarters innlegg, men det jeg reagerer på er at religøse som bruker en "mental krykke" hele livet, går rund og hever seg over andre (ser på seg selv som mer værdt eller bedre enn andre), som enten velger en annen "krykke" eller velger å stå på egene ben.

Mulig du ikke faller inn i denne kategorien og da beklager jeg hvis jeg feilaktig har angrepet deg, men det du skriver, virker på meg som du mener at det du tror er rett (noe alle som tror stort sett gjør).
Dette ekskluderer jo X-antall milliarder nå levende mennesker, så hva er det da som skiller "klubben din fra andre "klubber"?

Religion skiller mellom mennesker, splitter, fordømmer, piner skaper uro og forvirring.

Sitat av paranoy
? I praksis nettopp hva det første bud er rettet mot i kristen trosoppfatning - troen på en entitet som er barmhjertig! Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Barmhjertig, er det når han redder livet til en pedofil men tar livet av et spedbarn?
For i følge din tro er vel alt Guds vilje?
Og ikke kom med noe som "herrens veier er uransakelige", eller "der er ikke meningen at jeg skal forstå", har hørt det før.

Sitat av paranoy
Eller hva med f.eks buddhismen, som streber etter nirvana - tror du de oppnår dette bare ved å passivt føre livet sitt uten retningslinjer å følge fra fødselen til døden? Igjen, les posten min en gang til og ta vekk fordomsbrillene dine og se på teksten som en nøytral besvarelse ført av en kristen hånd. Er det for mye forlangt før beskyldninger som ikke faller på plass i noen fornuftig puslespill skal hagle mot den som ytrer sine ord i kristen retning?
Vis hele sitatet...
En buddist som har fulgt alle buddismens regler, for å kunne oppnå nirvana, er denne verdig en plass i ditt paradis?
Eller har vedkommende brutt budet du skal ikke ha andre Guder enn meg og er derfor dømt?

Så lenge du ytrer dine ord i rettning av at andre er mindre verdt/verdig, så ser jeg det som problematisk å godta.
For du mener vel at du fortjener en plass i evigheten?
Og hva er det da som skiller, at du tror på den "rette" guden?

Sitat av paranoy
Hva kommer det av at de som har valgt å ikke ville tro på noe, er så raske med å fordømme de som har valgt å tro på noe? Og hva er dette tullet du skriver i resten av posten din om at jeg påstår at andre tar feil? Hvor har jeg noensinne påstått dette? Hva slags beviser etterlyser du? Hvor i posten min hevder jeg å ha mer rett enn noen andre? Hva var det du egentlig reagerte så sterkt på i posten min - vennligst utdyp!
Vis hele sitatet...
Hva folk tror er for meg knekkende likegyldig, men jeg har lite til overs for organisert tro som er satt i et system for å ekskludere "ikke verdige".

Sitat av paranoy
Var det fordi jeg gav troløse rett til å ha deres livssyn om at de en gang kom fra jord, og vil en gang ende opp som jord - and that's it? Stemmer ikke dette overens med troløses oppfatning av hva som skjer med oss etter døden? Du får heller korrigere meg om det er feil, men jeg har en viss anelse om at hvis du er av en annen oppfatning, kan du heller ikke kalle deg troløs - så enkelt fremstiller jeg det!
Vis hele sitatet...
Om jeg blir jord, markmat eller aske, bekymrer meg fint lite, tvert imot så håper jeg, at når jeg dør kan jeg endelig få ro.
Hvem definerer du som troløse, alle som ikke tror det samme som deg?
Jeg tror en masse jeg, for det er masse jeg ikke vet, men jeg tror ikke på noen form for religion.

Sitat av paranoy
Og hvorfor i alle dager skulle jeg komme med en personifisering av Jesus som Sola eller eventyrfigur
Vis hele sitatet...
Jeg hevder at det er alt Jesus er og for alt jeg vet, har denne Jesus som bibelen snakker om aldrig levd.
Askeladden er også nevnt ved flere anledninger i bøker, er det så utenkelig at han har levd?

Sitat av paranoy
Utenom det faktum at begge tilfellene lar seg vanskelig bevise, er det ikke rare forskjellen mellom disse to miraklene: Den frie viljen og menneskesønnen! Dette er selvsagt hvis du tenker deg godt om og forsøker å forstå hva jeg mener med sammenligningen, da..
Vis hele sitatet...
Jeg vil påstå at fri vilje kan bevises, så nei jeg forstår ikke hva du vil fram til.

Sitat av paranoy
Så neste gang oppfordrer jeg deg til å lese posten som det står skrevet og ta av deg disse fordomsbrillene dine - de kler deg ikke! I hvertfall ikke hvis du skal forsøke å fremstå som en som er åpen og tolerant overfor religiøs tro, uavhengig av hvilken trosretning det måtte være. Du skjønner at denne fremstillingen er lite troverdig hvis en skal bruke andres trosoppfatninger for å betvile en - av mange - trosretning. Det eneste det ender opp med er et gjensidig spørsmål: Hva får deg til å tro at du har mer rett enn de andre, eller i dette tilfellet - meg? Dette leder bare til en sirkelargumentasjon og erfaringsmessig sett er det bortkastet tidsfordriv!
Vis hele sitatet...
Jeg har ingen problemer med andres tro, annet enn at den for meg er uforståelig, jeg forstår hvorfor mange velger å tro, men ikke hvordan de overbeviser seg selv.
Alt i alt er jeg bare veldig uenig med deg og nekter ikke deg eller noen andre å tro hva du/dere måtte ønske.