View Single Post
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hei fra en ivrig gitarist på 20. året.

Ingen her kan gi deg noe fasitsvar, du må finne hva _du_ liker å spille på, og gjerne utvide instrumentparken din ettersom du ser behovene.

Selv om jeg har spilt i 20 år har ikke før i år kjøpt meg en "merkegitar" av typen Fender, det meste duger helt fint å spille på så lenge _du_ liker å spille på det, musikkteori og forståelse kan ta mange år å få grep på så har lite for seg å eie fem gitarer når du har spilt gitar i to uker.

Forøvrig holder jeg for tiden på å bygge meg gitar og forsterker, så disse linkene kan være interessante å se på for å lage noe du selv liker :

http://www.guitarfetish.com/
http://www.ax84.com/

Kan legge med samlingen min for å vise hva jeg liker å spille på :

Random OBS! nylonstrenger sikkert strikket av barn i kina.
Washburn D10 Jumbo.
Seagull 6strenger halvakustisk
(tidligere eier av en 12strengs washburn D10, som dog er stjålet)
Probe 4 strengs P-bass kopi
Cort Artisan B-4 J-bass
Variax 300 digital modelleringsgitar
J&D J-bass kopi
Samick Les Paul Artist Series
Fender American Special Stratocaster

og snart hjembygget telecaster med noiseless vintage pickups.


Forsterkmessig har jeg vært innom mye rart, deriblant et par keyboardforsterkere, små 5wattere og nå snart en 20w rørforsterker, men spiller mye koblet gjennom Line6 POD XT Live, men er på utkikk etter et dugelig lydkort å bruke istedet snart.

Sitat av moret Vis innlegg
Vel. Har du pengene er en Gibson ES-335 noe av det mest ultimate imo. Det blir liksom ikke kulere enn det.

Forøverig vil jeg si at forsterker-valg på mange måter er viktigere enn gitaren du spiller på.
Gøss på med noen helfeite rør så får diggbar tone i massevis.
Vis hele sitatet...
Personlig synes jeg ES-335 er høyst oppskrytt, finnes mye tilsvarende gode alternativer i rimeligere klasser, og Fender kom akkurat ut med en ganske rimelig Thinline Jaguar, og man kan f.eks se på Thinline Telecaster, evt bare se på Epiphone-variantene av 335 som er minst like god for en uerfaren gitarist.
Sist endret av AtXbYeA; 5. juli 2013 kl. 16:24.