View Single Post
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Sitat av mange på facebook
I 1985 fikk bonden betalt 2,85 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 5,79.
I 2010 fikk bonden betalt 4,43 kr/l melk. I butikken kostet en liter kr 15,11.

I 1985 fikk bonden betalt kr 30,65 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 90,13 per kilo.
I 2010 fikk bonden betalt kr 33,38 per kilo storfekjøtt. I butikken kostet kjøttet kr 187,68 per kilo.
Vis hele sitatet...
Med tanke på at det er subsidierte goder vil ikke den reelle kostnaden av å produsere et kg kjøtt/bondens reelle inntekt reflekteres i prisen bonden møter. En subsidie vil i praksis ha en skatteside og en subsidieside, der bonden subsidieres og den resterende befolkningen skattlegges. Om man legger til subsidieeffekten på kjøttprisen får man en mer reell pris. Jeg vet ikke hvordan utviklingen i landbrukssubsidiene har vært siden 1985, men at bondens pris på kjøtt har økt så lite tyder på at de har økt ganske mye, all den tid lønna til bonden har vært økende i samme periode. Jeg regner dessuten med at automatisering i landbruket har vært med på å redusere kostnadene for bonden og dermed holde prisen lav. Jeg vil anta at profittandelen av den prisen bonden møter har økt.

Hadde det vært et ikke-subsidiert normalt gode i et fritt marked hadde jeg vært enig i facebook.

(For å forklare den økte forskjellen i pris til bonde og pris til forbruker er det naturlig å anta økte foredlingskostnader, herunder høyere lønnskostnader, strengere krav etc. i foredlingsindustrien i tillegg til den generelle prisstigningen i matvaremarkedet.)
Sist endret av Nygaard; 21. mai 2012 kl. 17:50.