View Single Post
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Poenget mitt er at hvis hverdagen din hadde vært perfekt ifra morning til kveld, hadde du aldri hatt et behov for å ruse deg. Hva skulle da motivet ha vært for å bruke masse penger på rus?
Vis hele sitatet...
Du vinkler saken feil. Ingen har en perfekt dag ifra morgen til kveld, kan forklare hvorfor senere. Forskjellen på deg, og andre er at du slet med dårlig selvtillit, og hadde få venner, noe du forsøkte å bruke rus til å dekke. Man kan fint være greit lykkelig og i fint humør selv om man bruker cannabis, men det kan gjøre noen deprimerte dersom man bruker det daglige, ikke på grunn av at man ruser vekk problemene sine, men fordi det kan skape en nevrokjemisk ubalanse i hodet ditt. Dersom man har det helt fint med seg selv og røyker cannabis i helgene får man tvilsomt skader, eller problemer av det. Kanskje litt dårligere læringsevne, men det virker som for deg, så var det selve konseptet rus som ødela, og ikke de direkte bivirkningene av cannabis. Du hadde altså et rusproblem. Du ruset deg for å føle deg bedre, noe du kunne ha gjort med ethvert rusmiddel, men det var selve rusen som var problemet. Poenget av at om at man skulle ha hatt en perfekt dag fra morgen til kveld hver dag er derfor irrelevant, og dersom dagene dine faktisk hadde vært perfekte fra morgen til kveld, hadde en kveld med cannabisrus i uka, dersom du ikke er disponert for noen psykiske lidelser - faktisk økt livskvaliteten din og du ville generelt sett ha vært lykkeligere.

Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Følelser fører til handling når det er et motiv. Hvilke følelser er det som får deg da til å handle?

En siste ting er at ja, rus kan gjøre deg lykkelig. Det er helt sant, men da er du avhengig av rus for å leve et godt liv. Er dette en god og permanent løsning? For meg var det ihvertfall ikke det.
Vis hele sitatet...
Nei, det er helt riktig. Jeg vil poengtere at det er stor forskjell på bruk og misbruk - uavhengig av substans men i dette tilfellet cannabis. Jeg forstår at du gjerne vil motivere andre til å kutte ut rus, men det er faktisk ikke alltid det beste for alle. Rusmidler kan muligens øke livskvaliteten til folk tror jeg, dersom vedkommende er fornøyd med seg selv og ikke misbruker det for ofte, heller bruker det som et krydder til en sabla fin kveld en gang i blant.

I ditt tilfelle brukte du cannabis for å forsøke å øke livskvaliteten din, men der igjen - er ikke problemet de fysiske skadevirkningene. Problemet ditt var at du følte du måtte ruse deg, altså du hadde et rusproblem så du misbrukte cannabis.

Mey hey! Ikke tro at jeg prøver å knuse ditt pågangsmot nå som du endelig har sluttet med weed! Det er veldig bra at du sluttet og fikk tak i roten til problemene dine, fremfor å ruse de vekk! Veldig mange som ruser seg fryktelig mye som ikke engang er klar over at de har et problem. Det viser meg at det ser ut til at du har god selvinnsikt! Veldig mange har nøyaktig det samme problemet som deg, selv om de ikke engang vet om det selv og for de så er det veldig bra at du vil motivere vedkommende til å kutte ut rus, men dette gjelder ikke de som har det helt fint, og jeg tror det er dette veldig mange reagerer på her.