View Single Post
Sitat av CallMeMaybe.Dog Vis innlegg
Poenget mitt er at hvis hverdagen din hadde vært perfekt ifra morning til kveld, hadde du aldri hatt et behov for å ruse deg. Hva skulle da motivet ha vært for å bruke masse penger på rus? Følelser fører til handling når det er et motiv. Hvilke følelser er det som får deg da til å handle?

En siste ting er at ja, rus kan gjøre deg lykkelig. Det er helt sant, men da er du avhengig av rus for å leve et godt liv. Er dette en god og permanent løsning? For meg var det ihvertfall ikke det.
Vis hele sitatet...
Det er flere problemer med å se på det slik, først og fremst kan ikke alt være perfekt, og dersom alt er det, så vil du ikke være klar over det. Man må ha det litt vondt i ny og ne for å vite at man virkelig har det bra jevnt over.

Jeg tror du gjør den klassiske feilen med å ikke skille mellom bruk og misbruk. Du blir neppe mer lykkelig av å sitte sløv i sofaen uten rusmidler om du ikke gjør noe. Det virker som at du er veldig opptatt av at rusmidlene har skylden for å være fyllet, istedenfor å se på at du mest sannsynlig ikke hadde hatt det noe bedre av å stirre i veggen. Selvfølgelig kan rusmidler ha ført til at du hadde et mindre behov for å gjøre andre ting, men feilen ligger i å ikke gjøre noe - rusen blir et symptom, ikke grunnen.

Det går helt fint å leve et meningsfult liv uten problemer og bruke penger på rusmidler fordi det er noe annerledes som gjøres fra tid til annen. Det er radikalt forskjellig å ha mange daglige gjøremål og avtale med kamerater at man skal møtes da og da og bruke et rusmiddel, og å bare sette seg ned med samme rutine som alltid.

Du har nok et poeng med at dersom man bruker rusmidler daglig, så er det med stor sannsynlighet et problem der. Det er noe helt annet å påstå at fordi du har misbrukt cannabis, så gjør det at andre mennesker er mindre lykkelige fordi man bruker rusmidler.
Sist endret av Xasma; 20. oktober 2014 kl. 20:34.