View Single Post
Sitat av Orph Vis innlegg
Her er hvertfall hjemmelet politiet bruker for å kunne gjennomføre slike aksjoner.

[...]

Såvidt jeg forsto utfra artikkelen har faktisk politiet rett til å foreta slike knivkontroller.
Vis hele sitatet...
"Politiet kan på offentlig sted visitere person eller kjøretøy når det er grunn til å undersøke om noen er i besittelse av, eller oppbevarer våpen."
Det er ikke grunn til å undersøke flere hundre mennesker i slengen; dette vilkåret refererer til konkret mistanke. Dette styrkes videre av at politiet selv innrømmer at de ikke finner særlig mange kniver.

"Denne tilføyelsen til politiloven ble vedtatt i juni 2002, for å hindre straffbare handlinger som krenker noens liv, helse eller frihet."
Litt ironisk at de bruker det som argument for å begrense vår frihet, non? For å sitere André Bjerke:
'Vi sørger for at ordet fri blir hyppig brukt og lett og si,
med humanistisk ormagi lar vi dem innemure -
forkle som frihet all slags tvang,
og knapt diktator selv engang
vil merke diktaturet.'
(fra Djevelens Nyttårstale, 1946)

'Visitasjon kan foretas i situasjoner eller på steder hvor straffbare handlinger erfaringsmessig finner sted, eller dersom det er grunn til å anta at noen planlegger eller forbereder slike handlinger.'
Dette er veldig vagt formulert, og man kan sikkert argumentere for at hele Grønland utgjør et slikt område, men da kan du like gjerne definere hele landet med i samme slengen - forbrytelser har erfarngsvis skjedd overalt. Å definere en hel bydel som en kriminell sone der alle skal kunne visiteres, det høres langt mer ut som DDR enn jeg er fortrolig med.

Jeg er ikke enig i din tolkning at teksten du refererer til gir hjemmel til å masseransake alle innenfor et område når det eneste de har gjort er å bevege seg der. Og om det så var tilfelle, så gjør ikke det saken bedre, snarere tvert imot.

Avslutningsvis vil jeg påstå at du misforstår konseptet om en politistat. Eller, wikipediartikkelen er upresis: dersom et diktatur vedtar lover som gir politiet eksplisitte myndigheter til å gjøre akkurat hva de vil, så slutter ikke landet å være en politistat. Det er fordi disse lovene vil være ugyldige da de bryter tvert med menneskerettighetserklæringen. Jeg ser at dette kan gi rom for misforståelser, og jeg skal se om jeg kan finne en bedre definisjon på en politistat. Artikkelen brukte nazi-Tyskland som et eksempel på en politistat, men der var de faktisk ganske nøye med at lovverket var på plass, så det meste av det gestapo foretok seg var dessverre hjemlet i lov.
Sist endret av Myoxocephalus; 13. mars 2019 kl. 15:28.