View Single Post
GreenRay's Avatar
Trådstarter
Sitat av Tysteren Vis innlegg
Jeg har gjort det samme som deg før.
Du har en god ide i forhold til hva du ønsker å gjøre, men det fungerer ikke sånn.
Hvis du besøker http://dynmap.domene.no og http://minecraft.domene.no, så vil du få samme resultat (UNIFI-login)

Årsak:
Du har lagt inn

CNAME - minecraft.domene.no -> dynamic.domene.no:25565.
CNAME - dynmap.domene.no -> dynamic.domene.no:8123.

Du har ikke aktivert proxy mode.
Derfor vil oppføringene dine oppfattes som å ikke ha portnummer. Begge resulterer da i å peke til dynamic.domene.no, og ikke dynamic.domene.no:25565 eller dynamic.domene.no:8123.

Cloudflare støtter heller ikke proxy gjennom port 8123 eller 25565, så dette ville likevel vært nytteløst.

Husk også at standard HTTP-port er 80. Din UNIFI-router har nok port 80 åpen mot Internett. Ettersom CNAME-oppføringene kun fører til dynamic.domene.no, vil det da resultere i at nettleseren besøker dynamic.domene.no:80, hvor UNIFI-loginen din er.

Samtidig må du huske på at Minecraft sin standard port er 25565, så det vil si at hvis du legger inn kun IP-adressen til serveren i Minecraft, uten å spesifisere port, f.eks. 127.0.0.1 (eller dynamic.domene.no), så vil Minecraft alltid forsøke å sjekke om det finnes en server på port 25565 uansett.

Prøv å sjekke om du finner serveren ved å skrive dynamic.domene.no. Du finner den. Det samme skjer om du skriver dynamic.domene.no:25565. Likeså om du skriver minecraft.domene.no og minecraft.domene.no:25565. Og dynmap.domene.no / dynmap.domene.no:25565.

Det er fordi Minecraft sjekker CNAME-recorden som gir kun dynamic.domene.no, samtidig som Minecraft likevel sjekker på port 25565. Dvs dynamic.domene.no:25565. Derfor opplever du at denne løsningen fungerer.

Hadde du aktivert proxy mode på minecraft.domene.no og dynmap.domene.no, ville dette ikke ha fungert, fordi man da får Cloudflare sin IP-adresse istedenfor non-proxied IP, som er din.

Det er bedre at du fjerner CNAME-recorden og kun baserer deg på SRV-records, som er mer spesifikk brukbare til formålet.

Du kan selvfølgelig gjerne beholde CNAME minecraft.domene.no -> dynamic.domene.no, ettersom serveren din bruker standard 25565 akkurat nå. Det vil ikke spille noen rolle. Hadde det derimot vært en annen port enn 25565, ville CNAME vært verdiløst, med mindre du isåfall la inn portnummer på slutten (:25500 f.eks.) i Minecraft.

Minecraft bruke enten CNAME eller SRV, ikke begge samtidig. Den prøver CNAME først (dynamic.domene.no), og sjekker om port 25565 brukes, som tidligere beskrevet. Gjør den det, så kobler Minecraft seg til gjennom CNAME-oppføringen. Ellers prøver den videre med SRV og prøver å koble seg til via. SRV-oppføringen.

Hvis du har dette ...

SRV - minecraft.domene.no -> dynamic.domene.no:25565

.. så vil Minecraft forstå at den skal prøve ip-adressen dynamic.domene.no:25565 hvis du skriver minecraft.domene.no.

(Husk å legge inn riktige parametere i resten av SRV-recorden, f.eks. hvilken tjeneste som kjører (_minecraft) og protokoll (tcp), du finner mer info her.)

Hvis din server hadde brukt port 25500, ville ikke Minecraft kunne finne den om du skrev inn bare dynamic.domene.no uten å spesifisere port, fordi Minecraft prøver jo port 25565 som standard. Da ville du ha måttet skrive dynamic.domene.no:25500 for å finne serveren.

Tilsvarende hvis du har ..

SRV - minecraft.domene.no -> dynamic.domene.no:25500

.. så vil Minecraft oppfatte minecraft.domene.no som at den skal forsøke IP-adressen dynamic.domene.no:25500, og dermed finne serveren din.

Slik kan du ha flere servere på samme IP-adresse, men ulike domener ved hjelp av SRV:
Eksempel:
SRV - server1.domene.no -> dynamic.domene.no:25565
SRV - server2.domene.no -> dynamic.domene.no:25500
SRV - server3.domene.no -> dynamic.domene.no:20000

Derfor vil det være forskjellige servere man kontakter ved å besøke hver av recordsene.

Skjønner?

Når det kommer til dynmap-løsningen din, så er dette en HTTP-basert tjeneste, og skal derfor ikke ha behov for en SRV-record.

Ettersom Cloudflare ikke støtter proxy gjennom port 8123, vil den isåfall ignorere portnummeret og heller besøke dynamic.domene.no på port 80, som er standard for HTTP-trafikk, der du har UNIFI-loginen din, som tidligere nevnt.

For å løse det med dynmap, bytt port på dynmap til en av portene som Cloudflare støtter proxy gjennom.

En av portene som Cloudflare støtter er 2095 for HTTP, og 2096 for HTTPS.
Du sier at dynmap bruker HTTP, derfor forholder du deg til 2095.

Du kan velge mellom to ting å gjøre nå:
- Enten endre innstillingene til dynmap og få den til å bruke port 2095, og så port forwarde port 2095.

- Eller la være å endre innstillingene til dynmap, og heller bare få ruteren til å overføre trafikk fra utgående port 2095 til inngående port 8123.

Jeg ville valgt alternativ 2 for å spare tid og energi. Bare gå inn på port-forwardingen du har satt opp i ruteren din, der du har port forwardet 8123 til 8123. Endre UTGÅENDE port til 2095, så det blir 8123 til 2095.

Nå vil dynmap være tilgjengelig på dynamic.domene.no:2095.

Dermed endrer du CNAME dynmap.domene.no til å peke til dynamic.domene.no:2095, istedenfor dynamic.domene.no:8123.

Husk å aktivere proxied mode, ellers fungerer dette ikke.

Jeg har prøvd å forklare dette med teskje nå, så jeg har ikke brukt helt riktige begrep og lignende.

Jeg følger gjerne opp eventuelle spørsmål du måtte ha.
Vis hele sitatet...
Aha! Dette gir mening.
Jeg har dessverre ikke mulighet for å teste dette før helga, men jeg setter stor pris på at du tok deg tid til å svare. Dette var jo leselig for meg også

Takk så lenge!