View Single Post
Sitat av reklame Vis innlegg
Argumentasjonen din har noen forutsetninger som ikke alltid stemmer. For det første kan også en slik selvtillit forsterke konflikten. Den fulle apen kan oppleve selvtilliten som provoserende. For det andre tror jeg at veien mellom hvilke grep og teknikker som er innenfor ved en sivil borgerarrest lett kan gli ut. Situasjoner vil for de aller fleste oppleves som stressende, og det er lett for å ta til teknikker som senere vil gi vedkommende trøbbel med påtalemyndigheter fordi makten ikke står i stil med det som var nødvendig. Dette har vi hatt flere tilfeller av, jeg husker spesielt episodene i Oslo i 2008-2009.

Jeg tror at alt handler om hvordan man kommuniserer, og at man bruker politi til oppgaver som tilhører politi. Med det som utgangspunkt kan jeg ikke se hvilke situasjoner en vekter stiller sterkere med kampsporterfaring, snarere tvert imot.
Vis hele sitatet...
Vel, hvis du har med rusa mennesker å gjøre kan situasjoner oppstå uten at du nødvendigvis kunne gjort stort for å forhindre det. Blir du angrepet, selv som vekter, er det klart det er en fordel å vite hvordan du kan forsvare deg eller fysisk hindre situasjonen fra å eskalere.

Jeg er også veldig enig i Myox sitt poeng om selvtillit. Om du vet at du kan håndtere situasjonen hvis du blir angrepet klarer du å forholde deg rolig. Forholder du deg rolig og bruker gode kommunikasjonsteknikker er oddsene for å kontrollere situasjonen svært mye bedre (ingen kilder, men føler kanskje det sier seg selv?) enn om du blir stressa og ikke tenker klart.

Kanskje vil du være litt mer tilbøyelig for å benytte deg av fysiske teknikker, men om du virkelig vet hvordan du skal bruke dem vil jeg tror det nesten er bedre enn å forsøke teknikker du aldri har prøvd i reelle situasjoner. Både for deg og for den arresterte. Til syvende og sist tror jeg det kommer veldig an på personen det er snakk om, er du en voldelig idiot klarer du å drite deg ut uansett. Jeg vet hvertfall at jeg selv definitivt ville foretrukket å kunne forsvare meg selv om jeg hadde en slik jobb.