View Single Post
I really didn't. Poenget med isbjørner er at selv om den er hvit så kaller jeg fortsatt det for en bjørn. De er like, eller samme rase om du vil. For å uttale analogiene våre her. Jeg vil fortsatt kalle isbjørnen hvit på samme måte som jeg kaller en hvit person hvit. Jeg fornekter ikke at det finnes forskjeller i farge. Men du misset poenget mitt med minst en mil. Poenget er at jeg ikke ser noen forskjell, fargen betyr ikke noe.
Vis hele sitatet...
Jeg vet jeg er litt sein, men det bare må kommenteres.

Følger man ikke med i timen eller læres man ikke lengre forskjellen på rase og art på skolen i disse dager? Søren ikke godt å si men det er viktig å forstå ordene man bruker.

Rent biologisk kan man si at to vesener tilhører to forskjellige arter, når de ikke kan pare seg med hverandre og få avkom som har evnen til å reprodusere på egenhånd. Eksempel på det er vel muldyret, som er laget av hest og zebra om jeg ikke tar feil. Det blir avkom, men avkommet er sterilt. Ergo er zebra og hest to forskjellige arter (og ikke raser, subtyper av samme art).

Raser derimot er når to vesener kan parre seg med hverandre, med fullt reproduktivt avkom, men likevel gir mening å ha en viss distinksjon. Et eksempel er typisk hunde og katteraser. Vi snakker om sjefere og pudler til eksempel. De er begge medlemmer av samme art, men ikke samme rase.

Men sånn helt seriøst, er dette tatt ut av pensum? Jeg hadde dette for omlag 11-12 år siden. Sabla rart at det er så store missforståelser når prinsippene ikke akkurat er vanskelige.

Selvsagt er det ting man kan kritisere i Midt-Østen. Problemet er bare at vi som skal kritisere (siviliserte Vest-Europa) tilhører den verste kulturkretsen noensinne.
Vis hele sitatet...
Det var en rar påstand, kan du forklare hva du mener med dette?
Sist endret av Petter H; 10. januar 2014 kl. 21:30.