View Single Post
Hei kjære soppmenn, og soppdamer. Her forleden fant jeg 1000 flein. Tok de med hjem og la alle utover ca 8-9 avispapir over natten. Dagen etterpå har de gått fra brune til beige, noen få har råtnet (svarte , slimete og fulle av mark, disse fjerner jeg) mens de aller fleste ser ganske alright ut. Av ren utålmodighet samler jeg alle på en avis-side og begynner å klippe dem opp. Mest for å få ut makkene som eventuelt ligger og koser seg inni sopphattene og motvirker tørkeprosessen og råtner til soppen.

Det som skjer, når jeg klipper opp alt, er at alt blir fuktig som faen, og jeg får et større problem med å spre dette utover avisene igjen, siden alt har klumpet seg sammen. Ideen min viste seg å være en dum en, og nå har jeg masse våte klumper med sopp som plutselig aldri ser ut til å tørke. Jeg klipper igjen, samler alt , klipper det, sprer det, gjentar prosessen, og ser ut til å bare gjøre situasjonen verre og verre for hver gang. For 2 timer siden var jeg ganske sikker på at alt håp var tapt, da de ennå var seige og fuktige inni, og så ut til å bli mørkere og mørkere. Så strødde jeg på med 5 gram sopp pulver jeg hadde fra før, for å tilføye noe som er tørt på jævelskapet, og sprer alt utover enda flere aviser. Mengden så nå ut til å krympe, og bli en anelse tørr (selv om det fremdeles var fuktig inni, og det hele minner om grensen til råtningsprosessen på absolutt alt...)

- Men - Nå har alt begynt å tørke igjen, og fuktigheten forsvinner, det som så svart ut ser egentlig bare veldig mørkebrunt ut nå. Markene har jeg ikke sett noe til før i formiddag så det virker ikke som det er de som har forårsaket hele oppstyret. Nå er jeg usikker på om jeg har ødelagt 1000 stk + 5 gram tørket flein eller om jeg klarte å redde dem rett før det gikk ille... For første gang kan jeg føle meg trygg på å ha alt samlet på en avis , siden alt endelig har begynt å tørke skikkelig.

Men jeg klarer likevel ikke bedømme om jeg sitter her med inntørka råtten sopp eller om jeg bare har fått panikk og følgt for mye med og vært utålmodig... All fleinen ble plukka igår ettermiddag, så det er vel ikke helt uvanlig at tørkeprosessen tar tid heller. Jeg vet rett og slett ikke og trenger deres gode råd og svar. Vil ikke dø av å spise råtten sopp. Jeg legger ved et bilde og to av 1000 flein som driver og endelig tørker sakte inn på et avispapir etter en panisk dag:

http://i18.photobucket.com/albums/b146/pekle/21092010214.jpg

http://i18.photobucket.com/albums/b146/pekle/21092010215.jpg

PS: de er ennå ikke _helt_ knusktørre, noen er litt seige inni, mens mangen har brune friske gjeller samtidig som hattene er veldig mørkebrune utenpå. Virker litt variert men det er ingenting som er _helt svart_ heller.

Hva tror dere?