View Single Post
Et godt sammenligningsgrunnlag kan være Statistisk Sentralbyrås oversikt over vernepliktige menns høyde. Her ser vi at gjennomsnittshøyden for de vernepliktige mennene, som i stor grad er ferdig utvokste menn på 18-20 år, i 2007 var på 179,9 cm.

Mer detaljert kan vi lese av tabellen at hele 41,2 prosent var mellom 170 og 179 cm høy. Vi kan også se at godt over en femtedel av alle vernepliktige menn var lavere enn 174 cm høy.

Jeg har en mistanke om at disse vernepliktige er høyere enn det virkelige landsgjennomsnittet. Gjennomsnittshøyden på menn i Norge er nok litt lengre nede på 170-tallet. Uten at jeg klarte å finne statistikk på dette. Vi må også huske på at Norge er et av de landene i verden med desidert størst gjennomsnittshøyde.

Poenget er at en mann på 175 cm på ingen måte er å anse som lav, ikke engang i "høye" Norge. Som andre påpeker, dreier nok begrensningene seg først og fremst om enkelte toppidretter som profesjonell volley-, basket- og håndball. Du kan likevel ikke skylde på høyden om du ikke spiller på relativt høyt nivå i verken disse eller andre idretter, da det er plenty med eksempler på folk som spiller høyt nivå i stort sett alle idretter med høyde rundt 175 cm. De psykologiske faktorene når det kommer til sjekking, jobbmuligheter og lignende tør jeg ikke svare for, men jeg kan aldri tenke meg at det er noe begrensende faktor i en høyde på 175. Er man kortvokst, kan det være store hindringer mange steder, og også regelrett diskriminering, men man skal ha store komplekser for å se nedlatende på seg selv når man har en høyde som tross alt ikke er langt unna gjennomsnittet i et av verdens høyeste land.

Sitat av Fjøsnissen Vis innlegg
Jeg er idag 192
[...]
Kan ALDRI bli jagerpilot, (noe jeg hadde lyst til)
Vis hele sitatet...
Da kan jeg glede deg med å si at du tar feil. Forsvaret godtar en høyde på 193 cm. Du må imidlertid tilfredsstille andre krav:
- Maksimalt 99 cm sittehøyde
- Maksimalt 66 cm lårlengde
- Du er født i 1989 eller senere
- Du må bestå minimumskravene i fysisk styrke og på 3000m
- Generelt ha hodet og kroppen med deg. Kravene er ikke så veldig strenge, faktisk, bare du er frisk. Syn og hørsel må være bra, men ellers gjelder det å være frisk, ikke noe særlig mer enn det.

Derimot må du være minst 163 cm høy, og det er tilsvarende minimumskrav til lårlengde og sittehøyde også, så det er mange som opplever å være for lav til å bli jagerflypilot også. For ikke å snakke om folk på 25 år, som angrer bittert på at de aldri søkte...

Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Norwegian er såvidt akseptabelt for meg, men SAS er preferert.
Vis hele sitatet...
Ikke bland flyselskap og flytype. Jeg har selv flydd veldig mye med Norwegian i det siste pga pendling, og fått tildelt flere forskjellige typer fly. Noen ganger sitter jeg selvsagt som sild i tønne, men andre ganger har jeg faktisk vanvittig god plass til beina. Jeg har flydd mye med SAS også, og også der har jeg opplevd alt fra sild i tønne til god beinplass.
Sist endret av Realist1; 17. oktober 2013 kl. 22:05.