View Single Post
Sitat av Parkett Vis innlegg
Ut av hva jeg kan lese av artikkelen som ble postet tidligere i tråden, er det hundrevis av varianter av syntetiske rusmidler, og det kommer stadig flere.

Slik jeg forstår formålet til Euro-DEN (European Drug Emergencies Network) er å prøve og kartlegge nye og gamle stoffer for og kunne møte eventuelle forgiftninger/overdoser bedre. I hvilken grad samarbeider Euro-Den med politiet/myndigheter for å sette nye stoffer på listen over ulovlige rusmidler? Og hva anser du for å være visjonen deres?

Videre sier artikkelen at omfanget av syntetiske rusmidler øker. Om vi antar at denne økningen kommer til å fortsette, tror du at vi kan forvente en nedgang i ikke-syntetiske stoffer? Eller peker trenden på at Norges befolkningen i økende grad benytter seg av rusmidler (sett bort i fra alkohol).
Vis hele sitatet...
Hei
Angående Euro-DEN: Det er ikke noe samarbeid med politi eller myndigheter i det hele tatt. Selve Euro-DEN er en ren klinisk kartleggingsstudie. Vi ønsker i tillegg å analysere stoffene, slik at vi har får en bedre presisjon på det vi driver med (behandling av forgiftninger). Visjonen vår er at vi skal finne mer ut av hva som er farlig (for å kunne advare brukere), at vi skal kunne behandle bedre, og av vi vet hva som "rører" seg av stoffer i forskjellige deler av europa. Vi tror vi kan bli flinkere ved å ha mer info om dette.

Jeg vet faktisk ikke om befolkningen i sin helhet i økende grad bruker rusmidler. Det jeg vet er at det er et skifte i hva man bruker og hvordan.

Fridtjof Heyerdahl
Overlege
OUS