View Single Post
Sitat av Nexusone Vis innlegg
Marijuana er jo ganske så tilgjengelig sånn som det er i dag.
I Oslo selges det på nesten hvert gatehjørne, ingen kontroller/ID sjekk, ingen begrensninger og det er åpent 24/7.

Hadde det blitt solgt på apoteker, så kunne man begrenset mengden, hatt aldersgrense, man kunne skattet det og det hadde vært åpningstider og stengetider. Selg det billigere enn på gaten, 100 kr/g, så folk ikke kjøper av dealere og man slipper å bli involvert i kriminelle miljøer.

Dette er vel da en gunstig løsning for de aller fleste? Færre kriminelle, begrensninger på mengde, åpningstider og aldersgrense.
Folk med et medisinsk behov for marijuana kan selv velge den typen marijuana som passer best for deres lidelser, høyt eller lavt nivå av THC eller cannabinoider, og de trenger ikke bli sett på som kriminelle bare for de vil ha en medisin som ikke har bøttevis med bieffekter.
Vis hele sitatet...
Jeg ser helt klart fordelene med å legalisere cannabis. Det du nevner med at man lettere kunne regulert salget og produksjonen, og ikke minst at det svarte markedet hadde fått en knallhard konkurrent er gode poenger.

Likevel tror ikke jeg at det svarte markedet forsvinner helt. Hvorfor skal folk kjøpe skatt og avgiftsbelagt cannabis på apotek/dagligvare når de får det for halve prisen 50 meter lenger borte i gaten?

Når det kommer til medisinsk bruk av cannabis blir det en helt annen diskusjon for meg. De første cannabispreparatene er vel allerede å få tak i for enkelte pasienter, og jeg antar det vil komme flere med forskjellig THC innhold etterhvert som man ser behandlingsresultatene. Dersom du tenker at cannabis skal være til en større pasientgruppe, vil nok mulighetene for videresalg av cannabis være tilstede, som vi idag ser på diverse andre preparater som gir rus.

Så til dere som mener at vi bør være fri til å ta egne valg selv. Jeg er ideologisk enig, men det fungerer dårlig i et velferdssamfunn. Vi vet med 100% sikkerhet at rusmidler uavhengig av type, medfører seg helse- og sosiale problemer. Den regninga må samfunnet ta. Det er samfunnet som skal betale legeregninga og NAV utbetalingen til mannen som ved legalisering har fritt tilgang til narkotiske stoffer - i tillegg til den ødeleggende alkoholen vi allerede har - kjører livet sitt i dass pågrunn av rus.

Edit: Den siste var myntet på de som nevnte legalisering av narkotika, herunder sterkere stoffer enn cannabis.
Sist endret av reklame; 15. desember 2013 kl. 16:23.