View Single Post
Sitat av Eiol Vis innlegg
Jeg har alltid vært fasinert av leppelesing. Hvordan går man frem for å lære det, tar det mye tid å lære seg? Hvordan er feilmarginen på å faktisk skjønne det folk sier korrekt?
Vis hele sitatet...
Hvordan man lærer leppelesing kan jeg ikke svare på, det har bare skjedd naturlig hos meg. Jeg antar at det handler om trening og atter trening. Det viktigste er å oppklare misforståelser.
Jeg hørte en gang at noen i USA hadde funnet ut at man (vet ingenting om testpersonene) kun forsto 33% av det som ble lest på leppene. Resten måtte han tenke for seg med tanke på temaet.

Fy faen, jeg må selv si at hjernen virkelig er som en meget kraftig datamaskin. Selv om jeg kun forsto 3 av 8 ord i setningen din, klarte jeg likevel å lese de 5 andre i underbevisstheten på en måte. Det er der misforståelsene kommer, hvis hjernen kommer frem til noe annet enn det du sa. Derfor er det greit å snakke tydelig, rolig, og helst bokmål (jeg forstår trøndersk også, jeg bor i Trondheim.), men det viktigste kommer her;

Sitat av Eiol Vis innlegg
Ser også for meg at det er forskjell på folk? Er en som mumler mye vanskeligere å lese en som har god diksjon og snakker tydelig? Og hvordan er det med dialekt? Jeg har selv en ganske brei innlandsdialekt og bare antar(kan godt hende jeg tar helt feil) at det er vanskeligere å lese meg enn for eksempel en som snakker pent normert østnorsk. Tjukk L, forskjellig trykk på ord osv.

Nå bare antar jeg at du kan lese på leppene da. Men det er det kanskje ikke alle døve som kan?

Egentlig utrolig interessant problemstilling!
Vis hele sitatet...
Det er meget forskjell på folk. En gammel mann med skjegg klarer jeg ikke lese i det hele tatt. Helt umulig. En som mumler mye er også vanskeligere å lese, man må være meget tydelig. Dialekt kan fungere om du kjenner til den, men det er best å snakke bokmål eller i det språket den døve snakker til deg på. Det er heller ikke alle døve som vil bruke stemmen sin, og vil derfor ikke prate, forresten.

Hvis man bruker en slik dialekt hvor man f.eks. sier L på en annen måte, slik at det ser annerledes ut, kan det bli et stort problem hvis ikke jeg er klar over det

Leser fint på leppene, det er ikke alle som kan det, men jeg er faktisk litt overrasket over hvor bra det går hver gang man er to døve som leser på leppene til en person. Begge klarer ofte å kompensere for det den andre ikke forsto Man pleier å snakke litt sammen før man svarer, om ikke man er sikker på hva som ble sagt da...



Sitat av Nether Vis innlegg
Hva er den største utfordringen du møter i samfunnet? Har du hatt noen skikkelig kjipe opplevelser pga hørselen din? Hvor stort er døvesamfunnet der du bor? (intimt spørsmål, trenger ikke svare): Hvordan fungerer flørting for din del, og føler du at du har bedre sjanse med døve av motsatt kjønn, eller hørende?
Vis hele sitatet...
Største utfordringen jeg møter i samfunnet er fordommer. Jeg hadde hatt jobb i dag om ikke jeg hadde vært døv. Jeg hadde også hatt en litt annen identitet som hadde styrt livet mitt en litt annen vei enn der jeg er nå. Det er ingenting negativt med livssituasjonen min sånn sett, det er bare jobb og vennekrets som er problemet. Jeg har jo mange døve venner, og mange hørende venner. Jeg kommuniserer fint med både de døve og de hørende. De lærer seg å snakke med meg slik at jeg forstår dem, enten ved leppelesing, eller at de snakker tegnspråk. Enkelte foretrekker å skrive på telefonen, og foretrekker også at jeg gjør det. Greit det, vet du

(Jeg skal faktisk på nFF-treffet i Trondheim den 6. juni, men forholder meg anonym inntil videre. Dere skulle bare visst Avslører kanskje det under / etter treffet.)

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Velkommen til forumet!

Kanskje du kan svare litt på dette med sosiale spill osv. Spiller du noe sosiale kortspill eller brettspill? Hva er dine favoritter? Spiller du da bare med døve, eller med hørende også, og hvordan fungerer det sosialt og spill-messig? Er det egne kortspill/brettspill kun for døve?
Vis hele sitatet...
Takk!
Man kan faktisk spille litt av hvert uten lyd egentlig, og jeg aner ikke om det er døve som sitter og spiller kortspill / brettspill, men jeg vil egentlig tro at de fleste døve er ganske lik de hørende, bare at de sliter hardere for å komme seg opp på deres nivå i f.eks. CS, som jeg spiller.
Det fins helt sikkert egne brettspill / kortspill for døve (jeg tror det fins kortstokk med enhåndsalfabet istedetfor tall / bokstaver .. Jeg tror at Statped har mye av sånne ting; http://moller.mamutweb.com/Shop/List...revansker/37/1

Jeg spiller forresten ikke kun med døve. Det har ingenting å si for meg

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Jeg er også litt nysgjerrig på hvordan du ser for deg det ultimate kortspillet for døve? Hva er gøy, og hva er totalt meningsløst bortsett fra lyder?
Vis hele sitatet...
Hehehe.. Det ultimate kortspillet vet jeg egentlig ikke, men poker fungerer jo bra, det er mye kommunikasjon, og man blir nødt til å se på hverandre.

Det som er totalt meningsløst er å bli blind. Det er det siste ethvert menneske trenger, for når du er døv, merker du godt at du er glad for at du ikke er blind.

Sitat av kn^tte Vis innlegg
Hvordan kunne vi gått fram for å designe et type sosialt kortspill som Mafia eller Bang for hørselshemmede?
Vis hele sitatet...
Man legger inn tekst i spillet. Alt som skjer må tekstes. Det hjelper mye.
Kunne også lagt inn tegnspråkvideo ved siden av alt, men dette bør være valgfritt.